Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) zet de groei van de leasemarkt zich in 2007 onverminderd voort. De afgelopen twaalf maanden is het leasepark met 4,8 procent gegroeid. Meer dan eenderde van die groei vond plaats in het eerste kwartaal van 2007 (plus 1,7 procent).

 

Leaseauto duur

Hoeveel nieuwe leasecontracten er vorig jaar nu precies zijn bijgekomen, daarover verschillen overigens de meningen.

De VNA zegt 173.300. Het RDC Datacentrum, dat de nieuwregistraties van alle voertuigen bijhoudt, komt op

140.700 nieuwe lease-auto's. Een fors verschil. Volgens de VNA ‘mist' het RDC een deel van de leasecontracten omdat

deze niet als zodanig aan de hand van de tenaamstelling te herkennen zijn. Het gaat hier bijvoorbeeld om wagenparkbeheer en een deel van de financiële leasing. Maar het kan ook voorkomen dat bij een VNA-lid een nieuw contract wordt afgesloten op een voertuig uit de bestaande vloot, bijvoorbeeld naar aanleiding van een voortijdige contractbeëindiging bij een andere klant. En dat laatste komt ook nog veelvuldig voor. Hoe dan ook: de forse groei van weleer (2001: 187.800 nieuwe contracten) is definitief voorbij. De recente economische dip heeft werkgevers met de neus op de feiten gedrukt: een lease-auto is duur; zeker als hij stilstaat omdat de rijder ervan vertrokken is. Maar niet alleen de baas is tegenwoordig kritisch over de lease-auto, de werknemer is dat ook. ‘Werknemers vallen niet meer voor lease-auto's', kopte onlangs het onderzoek Boeien & Binden van onderzoeksbureau Interview NSS. Een volgens de onderzoekers opmerkelijk groot percentage (55 procent van de mannen en 70 procent van de vrouwen) zegt een auto van de zaak niet interessant te vinden. Liever heeft men een mobiliteitsbudget. Maar dan hebben we het over de leeftijdscategorie vanaf 29 jaar want daaronder geldt de lease-auto wel degelijk als belangrijk statussymbool.

 

U-Turn

Geld in plaats van een lease-auto, dan is men meteen verlost van de dure bijtelling. Maar hoe blijf je dan (zakelijk)

mobiel? Een optie is de privé-auto ook zakelijk in te zetten. Ook daarvoor kan men tegenwoordig terecht bij een leasemaatschappij. "Per individuele medewerker kunnen we precies vaststellen wat gunstiger is: een traditionele lease-auto of een mobiliteitsbudget. Wij hebben een rekenmodule ontwikkeld die inzichtelijk maakt wat de bruto en

netto-effecten van de twee opties zijn voor bedrijf én werknemer", meldt Anne Brons, commercieel directeur van universele leasemaatschappij Alphabet Leasing, onderdeel van de BMW Group. U-Turn heet dit concept en het lijkt in

eerste instantie een merkwaardig initiatief voor een leasemaatschappij. Het bedrijf moet tenslotte zijn geld verdienen

aan lease-auto's. Geheel zonder eigenbelang blijkt U-Turn dan ook niet te zijn: de leasemaatschappij hoopt dat de

werknemer privé zijn auto gaat leasen. En dan het liefst bij BMW waar Alphabet onderdeel van is. Met een privé-auto zakelijk rijden is één optie. Maar eigenlijk gaat het erom dat werknemers de keus krijgen hun mobiliteit zelf te regelen. Eventueel per auto, maar misschien ook wel met de fiets, per trein, met een poolauto of desnoods met een taxi. Sinds enkele jaren is er speciaal voor die ‘keuzereiziger' het concept Mobility Mixx. Het is eigendom van – alweer – een leasemaatschappij. Mobility Mixx faciliteert als het ware de zakelijke keuzereiziger, bijvoorbeeld met de Mobility Card, het meest bekende product van de organisatie. Daarmee kan men per trein, ov-fi ets en taxi reizen of gebruik maken van de speciale P+R parkeerplaatsen.

 

Mobiliteitssores

Lange tijd leed het bedrijf een bestaan in de luwte maar vorig jaar verdubbelde het aantal verwerkte reizen plots

van vijftigduizend tot 110 duizend. En manager Paul Dam verwacht dat die groei dit jaar evenzo onstuimig doorzet.

"Steeds meer keuzereizigers halen het beste uit verschillende vervoermiddelen door per reis te kiezen en te combineren

tussen de trein, een taxi, een ov-fi ets en een pool-, huur-, of eigen auto. Als je het administratief handig aanpakt, kan het financieel ook gunstig uitpakken. Een lease-auto kost een bedrijf al snel zeshonderd euro maandelijks.

Exclusief benzine. Voor minder kunnen mensen vaak hun mobiliteit zelf goed regelen." Sinds een klein half jaar krijgen alle leaserijders van LeasePlan, 's lands grootste leasemaatschappij en het moederbedrijf van Mobility Mixx, standaard een Mobility Card. Dat wordt niet altijd in dank afgenomen door werkgevers, vertelt Dam. Want als een werknemer gebruik wil maken van zijn card moet de baas een contract aangaan met Mobility Mixx. En de baas dacht nu juist van alle mobiliteitssores af te zijn door lease-auto's te regelen voor zijn personeel. "Veel mensen zijn de files beu. Of men vindt de bijtelling te hoog, of de partner heeft al een lease-auto waar men ook privé in rijdt. Moderne tijden vragen om moderne oplossingen", aldus Dam.

 

Goedkope Chinees

Harde cijfers over de hoeveelheid keuzereizigers zijn er niet. Wie nu precies waarom de lease-auto laat staan, weet

ook Dam niet. Wel stappen vooral grotere organisaties langzaam maar zeker over op een ‘nieuwe generatie arbeidsvoorwaarden', zoals dat bijvoorbeeld bij ABN Amro heet. Vanaf dit jaar is er geen standaard pakket meer met bijvoorbeeld vakantiegeld en een dertiende maand. De (nu nog) 27 duizend werknemers van de Nederlandse tak van

ABN Amro kunnen maandelijks kiezen welke arbeidsvoorwaarden ze willen kopen. Een lease-auto kan , althans voor

die werknemers die er recht op hebben,maar het hoeft dus niet. Wie er geen gebruik van maakt, incasseert het geld. Investeert men dat vervolgens in een goedkope Chinese auto, dan blijft er genoeg geld over om een eventueel gemis

aan status te compenseren.