Autofabrikanten onderling eens over aanpak reductie emissie

De club van Europese autofabrikanten is het eens geworden over de basisprincipes van de reductie van uitlaatgasemissies.

Alle dertien aangesloten fabrikanten hebben herhaald dat het doel van 130 gram in 2012 als gevolg van verbeterde technologie van de auto alleen, níet haalbaar is. De industrie moet voldoende tijd krijgen om zich te kunnen voorbereiden op toekomstige strengere wetgeving. Volgens de voorzitter van Acea, Fiat-topman Sergio Marchionne, werken de Europese autofabrikanten wereldwijd in een ‘uiterst concurrerende omgeving' en hun investeringen en innovatiecapaciteit mogen niet door CO2-wetgeving in gevaar komen. Volgens Marchionne kan nieuwe wetgeving daarom niet voor 2015 ingaan. De industrie zal in de tussentijd wel steeds meer hulpmiddelen op de auto's zetten, zoals schakelindicatoren, bandenspanningmeters, efficiënte airco's en lichtgewichtonderdelen. Maar ook op langere termijn moeten auto's betaalbaar voor het grote publiek blijven, zegt Acea, daarmee aangevend dat rigoureuze CO2-reductie de auto's te duur zal maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autofabrikanten onderling eens over aanpak reductie emissie - Automobielmanagement.nl

Autofabrikanten onderling eens over aanpak reductie emissie

De club van Europese autofabrikanten is het eens geworden over de basisprincipes van de reductie van uitlaatgasemissies.

Alle dertien aangesloten fabrikanten hebben herhaald dat het doel van 130 gram in 2012 als gevolg van verbeterde technologie van de auto alleen, níet haalbaar is. De industrie moet voldoende tijd krijgen om zich te kunnen voorbereiden op toekomstige strengere wetgeving. Volgens de voorzitter van Acea, Fiat-topman Sergio Marchionne, werken de Europese autofabrikanten wereldwijd in een ‘uiterst concurrerende omgeving' en hun investeringen en innovatiecapaciteit mogen niet door CO2-wetgeving in gevaar komen. Volgens Marchionne kan nieuwe wetgeving daarom niet voor 2015 ingaan. De industrie zal in de tussentijd wel steeds meer hulpmiddelen op de auto's zetten, zoals schakelindicatoren, bandenspanningmeters, efficiënte airco's en lichtgewichtonderdelen. Maar ook op langere termijn moeten auto's betaalbaar voor het grote publiek blijven, zegt Acea, daarmee aangevend dat rigoureuze CO2-reductie de auto's te duur zal maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding