De brandstofprijzen blijven de komende dagen opnieuw flink toenemen.  De diesel klimt naar een recordhoogte die de benzineprijs steeds meer evenaart. Ondernemersorganisatie MKB-Nederland, de transportsector, vakbond De Unie en de autobranche maken zich grote zorgen en eisen compensatie van de overheid. De stijging komt vooral doordat diesel steeds populairder wordt, maar de raffinaderijen de vraag moeilijk aankunnen. Daarnaast gaat de accijns op een liter diesel per 1 juli met drie eurocent per liter omhoog en op 1 januari 2009 komt daar nog een cent bovenop.   De explosieve prijsstijging van diesel leidt naar een prijs die amper anderhalf jaar geleden voor benzine gevraagd werd. De verschillen tussen de diesel- en benzineprijs worden steeds kleiner. Vorig jaar zomer was het verschil nog 44 en nu nog slechts 25 cent.    Transport en Logistiek Nederland maakt zich grote zorgen over de stijgende dieselprijzen. De werkgeversorganisatie gaat de komende dagen in Europese landen inventariseren of overheden de hoge brandstofkosten willen compenseren. Ook worden daarbij de accijnstarieven vergeleken. "Wij zijn straks een van de duurste landen als het gaat om de belastingtarieven", zegt woordvoerder Esther Vorenkamp tegen De Telegraaf. MKB-Nederland ziet de bui eveneens hangen. Veel ondernemingen gebruiken bestelbusjes op diesel. "Er rijden circa 850 duizend bestelbusjes in Nederland rond."   Vakbond De Unie, voor midden en hoger personeel, vindt dat vanwege de hoge brandstofprijzen het onbelaste deel van de kilometervergoeding van 19 naar 22 cent omhoog moet. "Werknemers moeten nu zelf geld bijleggen voor kostbare ritten die ze voor hun baas uitvoeren."