Een aantal auto’s komt in aanmerking voor de twintig procent bijtelling: benzineauto’s als de BMW 116i, Mini Cooper en VW Golf 1.4 en dieselauto’s als de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo. Leasemaatschappij Athlon is er blij mee maar wil nog een vierde klasse voor auto’s met een maximale uitstoot van 170 gram CO2 per kilometer ‘De positieve effecten die zichtbaar zijn in het bijtellingstelsel van De Jager biedt nog geen stimulans om managers in zuinigere auto’s te laten rijden en hen zo hun voorbeeldrol te laten vervullen’. Dat zegt directeur Richard Sikkel van Athlon Car Lease. Een BMW 316, een auto met een A-label, heeft bijvoorbeeld een CO2-uitstoot van 142 gram en valt daardoor net buiten de extra staffel van twintig procent die in het leven is geroepen. Sikkel pleit ervoor om een extra staffel van 22 procent in te voeren voor auto’s met een uitstoot tussen de 140 en de 170 gram of in ieder geval alle auto’s met een schoon A of B label met 22 procent te belasten. Een Audi A8 met een B-label, een populaire auto onder topmanagers, zou dan een gangbaar alternatief worden voor meer vervuilende auto’s in dat segment. Athlon verwacht bij monde van Sikkel dat zijn voorgestelde extra staffel geen extra nadelige gevolgen heeft voor de staatskas. Eerder kochten leaserijders een privé-auto om de bijtelling niet te hoeven betalen. Sikkel verwacht dat dit aantal door de extra staffel zal afnemen.