Dit blijkt uit de Beloningsindex 2007, een jaarlijks terugkerend beloningsonderzoek van Mercer en ADP Nederland onder meer dan vijfhonderd organisaties. Van de deelnemende organisaties kent 76,5 procent een auto van de zaak toe aan zijn medewerkers. Ruim 97 procent van het directieniveau komt hiervoor in aanmerking. Bij 58 procent van de organisaties bepalen de medewerkers zelf de autokeuze. Bij andere organisaties zijn medewerkers gebonden aan vaste merken of dealers van de organisatie. De meest gebruikelijke looptijd voor een auto van de zaak is gemiddeld 120 duizend kilometer of
vier jaar.

"Een auto van de zaak is een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde om in de huidige krapte op de arbeidsmarkt medewerkers aan een organisatie te binden", zegt Denise Tollens van Mercer. Bij een ruime meerderheid van de organisaties mag de auto voor zowel zakelijke als privé-doeleinden worden gebuikt. Bij de operationele medewerkers is dit iets minder; 79,8 procent van deze medewerkers met een auto van de zaak mag deze gebruiken voor zakelijk en privé gebruik, 20,2 procent mag de auto alleen voor zakelijke doeleinden gebruiken.

De Opel Vectra is het populairst als auto van de zaak. De algemeen directeur rijdt echter veelal in een BMW 5 serie of Audi A6. De Audi A4 is daarentegen de meest gebruikte auto voor een accountmanager. De verkoop-/salesmanager rijdt het meest in een Volkswagen Passat. Bij de vertegenwoordigers en sales engineers staat de Opel Vectra ook op 1.

 

Top 10 auto’s

 

Opel Vectra
Opel Astra
Peugeot 307
Toyota Avensis
Volkswagen Golf
Volkswagen Passat
Audi A4
Volvo V50
Ford Focus
Peugeot 407