Vooral grotere auto’s (‘jong gebruikt’) en diesels zijn lastiger te verkopen, concludeert ING.

De hoofdoorzaken zijn verschillend: er is een trend naar kleinere en milieuvriendelijkere auto’s, concurrentie van nieuwverkoop en de economische groeivertraging. Aan de andere kant zijn de bpm-afbouw, een snellere doorlooptijd van nieuwe automodellen en verkoop via internet minder zwaarwegende factoren, oordeelt de bank. Een autobedrijf kan de huidige crisis managen met een adequaat occasionbeleid. Dat bestaat uit een strak inkoopbeleid, korte statijden en actuele voorraadwaardering.
Ondanks de sombere vooruitzichten ziet Bert Woltheus, ING branchemanager Industrie en Automotive, kansen voor de sector. "Een prijsdaling van zes tot tien procent is voor de consument een aardig bedrag maar de vraag is of dit een reden zal zijn de aankoop uit te stellen. De prijsdaling was ook in 2008 al zichtbaar en toch blijven de totale occasionverkopen op een niveau van zo’n 1,8 miljoen stuks per jaar. Autobedrijven hebben nu ervaring opgedaan met deze daling en mits zij zorgen voor een goede omloopsnelheid van hun voorraad cq adequaat voorraadbeheer, moeten zij deze daling goed kunnen verwerken."