De hoofdlijnen van het onderzoek staan in DealerBusiness. De gedetailleerde gegevens wil Bovag Autodealers best presenteren, maar dan op verzoek van de leasemaatschappijen in een persoonlijk gesprek.

Aan de jongste versie van het jaarlijkse onderzoek werkten 226 dealerbedrijven mee, die reageerden op 36 stellingen. In 22 gevallen was de score een zes of hoger, met als meest positieve uitschieter een 7,2. Die ging naar respectievelijk ‘de vrijheid van de consument in de keuze van de dealer voor onderhoud en reparaties’, ‘werking van de afleverprocedure’ en ‘duidelijkheid van de afleverprocedure in de praktijk’.

Vergeleken met het vorige onderzoek gaat het volgens de dealers vooral beter bij ‘de tijdigheid van reclamaties’, ‘het maken van goede salesafspraken’ en ‘snelle goedkeuring voor het betalen van een factuur via ROB-net’.

Beduidend minder (gewaardeerd met een 3,3) is de vrijheid van de consument om bij schadeherstel zelf de dealer te kiezen. Het op één na grootste pijnpunt (een 4,3) betreft de vergoeding van schadeherstel. Ook de keuze in geval van glasreparatie wordt als ver onvoldoende (een 4,5) gekwalificeerd. Voor DealerBusiness is dan ook de conclusie dat dealers "het meest in de maag zitten met de gestuurde schadestroom."

 RODI Lease 2008.

 (Bron: DealerBusiness)