"De problemen die ze hebben in de verkoop worden afgewenteld op de werkplaats en daarbij zien ze leasemaatschappijen als snoepwinkel", stelt Robert Nienhuis, directeur van Noordlease, met een wagenpark van tienduizend auto’s de grootste leasemaatschappij van Noordoost-Nederland, in Dagblad van het Noorden. Volgens Nienhuis zijn de onderhoudskosten van zijn vloot gestegen bij een gelijksamengesteld wagenpark en gelijkblijvende prijsafspraken. "Daarom zien wij ons genoodzaakt nog meer steekproefsgewijze controles uit te voeren op onderhoudsbeurten."
Garages proberen de tegenvallende verkoop van nieuwe auto’s te verhalen op de werkplaats en zien daarbij leasemaatschappijen als snoepwinkel, zo beweert Nienhuis. Hij zegt dat zijn post onderhoudskosten met zes procent is gestegen in het afgelopen half jaar. Nienhuis: "Ik heb nu een dealer gesproken die het toegeeft. Om het hoofd boven water te houden, zegt hij. Een paar incidenten. Vanochtend het vervangen van een lampje. 165 euro! Er worden werkplaatstarieven tot 130 euro per uur berekend. Ik betaal voor onderdelen die niet worden vervangen. En vorige week moest ik voor een onderdeel bij de dealer 1600 euro betalen. Bij de universele garage was ik voor 250 euro klaar."
Noordelijke merkdealers hebben met stijgende verbazing kennis genomen van de beschuldigingen van Robert Nienhuis aan hun adres. Luuk Pieter van der Molen, Opel-dealer in Groningen, is ronduit verbaasd. "We hebben vaste prijsafspraken. Ik begrijp niet waar dit ineens vandaan komt."

Gerrit Misker van Mazda- en Ford-dealer uit Emmen: "Het is bijna kwetsend. Ik vind dat Noordlease veel te gemakkelijk alle dealers over één kam scheert. Ik steek voor 99 procent van mijn collega’s de hand in het vuur. Je kan helemaal niet sjoemelen, alle prijzen voor beurten en reparaties liggen vast. Misschien hebben zijn stijgende onderhoudskosten wel te maken met het feit dat leasebedrijven hun wagens langer door laten rijden."
Nienhuis van Noordlease kondigt aan meer steekproeven uit te voeren. "Op dit moment doen wij twee intensieve controles per week: 100 procent score." Op de website van het Dagblad van het Noorden krijgt het bericht opmerkelijk veel reacties die Noordlease gelijk geven. Iemand die zelf 33 jaar monteur was waarvan 21 jaar werkplaatschef bij een bedrijf met veel leaseauto’s in onderhoud van o.a. Noordlease zegt dat waar een gewone grote beurt rond twee uur duurt een ‘leasebak’ werd gedaan binnen een half uurtje. ‘Effe op de rollenbank, olie eraf en nieuwe erop en gaan met die banaan.’
Een ander die dertig jaar monteur is geweest, stelt dat garagebedrijven de ‘allergoedkoopste olie’ in je motor gooien terwijl je betaalt voor dure merkolie. ‘Ook lampjes vernieuwen omdat ze niet meer geel genoeg zijn, ruitenwisserbladen en bijvullen van remvloeistof alsmede ruitensproeier zijn standaardzaken, ook al komt er geen druppel bij. Tweedehands onderdelen, ook bij schade, terwijl de verzekeringsmaatschappij voor nieuw vergoedt. Boodschappen doen in jouw auto, tot en met een autobrancard erachter. Gebeurt allemaal.’

LeasePlan, een grote speler op de leasemarkt, herkent de problemen niet. Rob Ceulemans van LeasePlan: "Steekproeven houd je vanuit wantrouwen. Dat doen wij niet. Wij denken meer in vormen van partnership en goede prijsafspraken met dealers. Wij zijn heel tevreden."