Lease-auto’s worden geselecteerd op grond van imago en status, passend bij het bedrijf of de functie. Het gevolg is dat men met relatief verouderde motoren rijdt. Technologische ontwikkelingen worden niet in de keuzeoverwegingen betrokken waardoor belastingvoordeel, verbruik en milieuontlasting onbenut blijven. Van Muyden stelt dat de top 5 van meest gewenste lease-auto’s drastisch wijzigt als bedrijven hun wagenpark selecteren op basis van technologische ontwikkelingen. Dan gaan auto’s met schone, duurzame motoren het beeld bepalen. "Deze mogelijkheden zijn er wel degelijk binnen die traditionele top. Kijk naar bijvoorbeeld een Passat Blue Motion," adviseert Van Muyden.
Het bedrijfsleven pakt de overheidsaanmoediging met de BPM-afbouw en de bijtellingregeling onvoldoende op. Zou dit wel gebeuren, dan komt de top 5 van meest populaire lease-auto’s er heel anders uit te zien. "Je ziet dan bij ons zo’n Civic de top 5 binnenkomen."
Van Muyden voorziet dat als het bedrijfsleven de keuzecriteria niet herziet, ze de extra afschrijving als gevolg van de versnelde restwaardevermindering hard gaan voelen. De BPM-afbouw zal vooral de restwaarde van de auto’s uit de traditionele top 5 treffen en de kosten voor het wagenpark tot 2013 doen stijgen met ongeveer tweehonderd miljoen euro.
Ik denk toch dat de heer Van Muyden een beetje in de bonen is. Praktisch alle wagenparken worden grotendeels op integraal budget gestuurd: werknemers kunnen kiezen tot een bepaald bedrag per maand. Als je bij Business Lease calculeert en de traditionele zakenauto’s passen in dat budget, dan offreert Business Lease kennelijk niet met het oog op de toekomst. Dat bleek trouwens eerder al, bij de aankondiging dat klanten bij Business Lease de rekening daarvoor gaan betalen. Het bijkomende feit, dat de Civic in de top-5 terechtkomt bij Business Lease onderschrijft nogmaals, dat niet heel erg vooruitziend wordt gehandeld qua restwaarde van (deze) voertuigen.
Men kan de beste en meest stabiele leaseprijzen calculeren over de genoemde top vijf omdat men hier het meest correct de afschrijving, ROB en risico bij kan bepalen. Het is dus logisch dat deze auto ook in de top vijf blijven. De restwaarde en ROB van een hybride is, omdat dit nog relatief nieuwe modellen zijn, moeilijker vast te stellen. Dus ook leaseprijzen (met wat voor meegerekende subsidie dan ook) zullen vaker minder stabiel zijn. Laten we heb al helemaal niet hebben over de courantheid hebben wie weet over 3, 4 of 5 jaar???