Lease-auto’s worden geselecteerd op grond van imago en status, passend bij het bedrijf of de functie. Het gevolg is dat men met relatief verouderde motoren rijdt. Technologische ontwikkelingen worden niet in de keuzeoverwegingen betrokken waardoor belastingvoordeel, verbruik en milieuontlasting onbenut blijven. Van Muyden stelt dat de top 5 van meest gewenste lease-auto’s drastisch wijzigt als bedrijven hun wagenpark selecteren op basis van technologische ontwikkelingen. Dan gaan auto’s met schone, duurzame motoren het beeld bepalen. "Deze mogelijkheden zijn er wel degelijk binnen die traditionele top. Kijk naar bijvoorbeeld een Passat Blue Motion," adviseert Van Muyden.

Het bedrijfsleven pakt de overheidsaanmoediging met de BPM-afbouw en de bijtellingregeling onvoldoende op. Zou dit wel gebeuren, dan komt de top 5 van meest populaire lease-auto’s er heel anders uit te zien. "Je ziet dan bij ons zo’n Civic de top 5 binnenkomen."

Van Muyden voorziet dat als het bedrijfsleven de keuzecriteria niet herziet, ze de extra afschrijving als gevolg van de versnelde restwaardevermindering hard gaan voelen. De BPM-afbouw zal vooral de restwaarde van de auto’s uit de traditionele top 5 treffen en de kosten voor het wagenpark tot 2013 doen stijgen met ongeveer tweehonderd miljoen euro.