Het bedrijf uit Almere betrekt zijn financiering nu voor een belangrijk deel met staatssteun. Leaseplan heeft voor 6,1 miljard euro aan obligaties uitgegeven waarvan de overheid de aflossing op zich neemt bij faillissement. Dat is veertig procent van de uitstaande schuld, meer dan enige andere bank die van de regeling gebruik maakt.

 

Leaseplan is sinds 1993 in het bezit van een banklicentie en overlegt nu met de Nederlandsche Bank over goedkeuring voor het opzetten van een spaarbank. ‘De kredietcrisis heeft ons er bewust van gemaakt dat we onze financieringsbronnen verder moeten diversifiëren’, aldus financieel directeur Guus Stoelinga van Leaseplan in een interview met Het Financieele Dagblad vandaag. ‘We zijn er niet om met steun van de overheid ons bedrijf te laten draaien. We moeten een keer van de garantieregeling af.’ ‘Uiteraard moeten we concurreren op de rente die we vergoeden, maar we willen geen prijsvechter worden’, stelt Stoelinga in de roze krant. Hij denkt goed te kunnen concurreren, omdat Leaseplan geen kantorennetwerk hoeft te onderhouden.

 

Stoelinga is al zeventien jaar in dienst van Leaseplan, waarvan de laatste twee jaar als financieel bestuurder. ‘De crisis is ons niet in de koude kleren gaan zitten’, zegt hij. ‘We maken hier niet bepaald dagen van acht uur. Leaseplan is een operationeel gezond bedrijf dat wordt geraakt door de crisis op de kapitaalmarkt. Er is intern grote saamhorigheid om dit op te lossen.’ Het bedrijf houdt er verder een ander verdienmodel op na dan andere banken. Met de aangetrokken financiering koopt het auto’s die drie tot vier jaar worden verhuurd. Verzekerings- en onderhoudscontracten binnen het leasepakket zijn belangrijke inkomstenbronnen, de marge op de rente is goed voor slechts tien procent.

 

Stoelinga noemt de Nederlandse spaarmarkt betrekkelijk gesloten. ‘In de VS is het normaal om bij je eigen supermarkt te sparen.’ In Duitsland trekken de leasedochters van BMW en Volkswagen al jaren op grote schaal spaargeld aan. ‘Zeker sinds het uitbreken van de kredietcrisis zijn zij succesvol’, stelt Stoelinga. ‘Spaarders waren op zoek naar een bank waarvan ze zeker weten dat die geen giftige assets op zijn balans heeft.’ Stoelinga rekent op substantiële bedragen. ‘Als het beperkt blijft tot honderd miljoen euro, is het geen rendabele zaak.’

Leaseplan, sinds kort volledig in Duitse handen, wil in het vierde kwartaal starten.