Volgens de belastingdienst hebben ‘hikers’ voor hun werk de beschikking over een voertuig en dienen zij daarom een kilometerregistratie bij te houden. Hikers zijn medewerkers van verhuurbedrijven die voertuigen halen en brengen, wassen en aftanken. Die verplichte kilometerregistratie is echter omslachtig, tijdrovend en daardoor duur aangezien een hiker per dag vele kleine ritten heeft in tal van verschillende voertuigen.
Enige tijd geleden heeft Bovag dit probleem nog eens onder de aandacht gebracht van de Belastingdienst, onder meer door medewerkers van de Belastingdienst mee te nemen op een doorsnee middag van een hiker. Zo kreeg de Belastingdienst een helder beeld van de situatie. Vervolgens is in nauwe samenwerking tussen Belastingdienst en Bovag gezocht naar een passende oplossing voor dit probleem.

 Die oplossing is gevonden in een set afspraken, vastgelegd in een convenant. Hierdoor hoeven hikers vanaf juli geen kilometeradministratie meer bij te houden. Er gelden vier voorwaarden. De werkgever legt schriftelijk een verbod vast op privégebruik en gebruik voor woon-werkverkeer van de huurvoertuigen. De werkgever ziet toe op naleving van het verbod en bij overtreding van het verbod legt de werkgever een sanctie op. Bovendien mag de werknemer geen ‘Verklaring geen privégebruik auto’ aanvragen.

Robert van Almkerk, manager Bovag Verhuurbedrijven, is content met het convenant. "Het verlost onze bedrijfstak van een forse administratieve en financiële last. Ik verwacht dan ook dat veel van onze leden zich zullen aansluiten. De afspraken passen heel goed bij de praktijk van alledag. Het is prijzenswaardig dat de belastingdienst daar oog voor heeft gehad."
Het convenant gaat op 1 juli 2009 in.