De meeste voertuigen bevinden zich in de groothandel, transport en dienstverlening en de zakelijke verhuur (waaronder ook lease). Het een en ander blijkt uit onderzoek van EIM, MKB Nederland en NEA naar het wagenpark van mkb-bedrijven over 2008. Een flinke klus aangezien over dit wagenpark van Nederlandse mkb-bedrijven en de kenmerken van die voertuigen tot nu toe weinig bekend was.
De onderzoekers hebbe het jaar 2008 in kaart gebracht, toen was nog ‘slechts’ 1,7 procent van de personenauto’s in eigendom van het MKB een hybride auto (Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid). Mede als gevolg van de lage bijtelling en het gunstige bpm-tarief wordt vanaf volgend jaar verwacht dat het aantal elektrische personenauto’s de personenauto’s op lpg in aantallen voorbij streeft. Van de vrachtwagens in het MKB voldoet gemiddeld 22,2% aan de euro V-norm. Bijna vijf procent voldoet aan Euro IV en 39 procent van de vrachtwagens voldoet aan de Euro III-norm. Van de personenauto’s voldoet 83 procent aan de euro 4 norm en voor de bestelauto’s is dit aandeel 78 procent.
De gemiddelde voertuigleeftijd blijkt afhankelijk van de omvang van de onderneming. Dat heeft uiteraard te maken met de draagkracht van kleinere bedrijven. De gemiddelde leeftijd van de eigen voertuigen in de recreatiesector (5,9 jaar) is het hoogst, gevolgd door de landbouwsector (5,6 jaar). De sector verhuur zakelijk (autoverhuur, leasemaatschappijen) heeft gemiddeld het jongste wagenpark.