Rijders auto van de zaak massaal aan de gps

Er is de afgelopen weken een ware run ontstaan op hulpmiddelen voor een juiste kilometerregistratie van zakelijke- en privé ritten. Oorzaak is ongetwijfel de basisboete van vijfduizend euro voor misbruik auto’s van de zaak met een nulbijtelling.

Meer dan een kwart miljoen rijders met een ‘auto van de zaak’ kiest inmiddels voor een nultarief in de fiscale bijtelling. Maar twijfelt kennelijk of hun administratie de fiscale toets der kritiek kan ontstaan. Ontwikkelaars van speciale softwarepakketten en gps-satelliettechniek spelen daar handig op in en kunnen hun producten inderdaad bijna niet aanslepen.

Het aantal nulbijtellingrijders met een auto van de zaak groeit volgens bronnen in de accountants- en leasewereld nog steeds. Dat vereist een waterdichte administratie die bewijst dat die rijders niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé met die auto rijden. Aanleiding voor de huidige commotie is een recente brief waarin het ministerie van financiën honderdduizenden zakelijke rijders waarschuwt om – bij wijze van spreken – toch nog eens goed over hun aangifte na te denken. Kort daarna kwam de mededeling dat de basisboete bij misbruik van de vrijstelling naar een kloeke 4.920 euro was gebracht.

De belastingdienst ziet met lede ogen aan hoe honderden miljoenen euro’s aan inkomsten via de bijtelling wegvloeien nu ontelbare zakenrijder besluiten hun privéritten vrijwel geheel met een eigen auto uit te voeren. In duizenden gevallen is daar zelfs een vaak wat ouder autootje speciaal voor aangeschaft. Want uiteindelijk betaalt de rijder van een béétje zakenauto al gauw drie- tot of vijfhonderd euro per maand netto aan de belastingdienst voor het privégebruik.

 

Software om de ritregistratie volgens de eisen van de belastingdienst te onderhouden, was al populair en is zo her en der ook wel gratis te vinden. Veelal werkt het op basis van een Excel bestand dat aangeeft welke auto het betreft en dat vervolgens per afzonderlijke rit kan worden ingevuld om alle verplichte informatie vast te leggen. Inclusief de vraag of de kilometers zakelijk of privé zijn en hoeveel kilometers van een eventuele omweg een privékarakter hebben. De aanbieders bestrijken een breed gebied van diensten. Kostbare ingebouwde tracking systemen met een draadloze verbinding bestonden al, maar nu komen er steeds meer budgetvarianten bij. Zo lanceerde NedSoft recent een uitbreiding op zijn bestaande kilometeradministratie softwarepakket in de vorm van een kleine losse gps-sensor op het dashboard. Die slaat de informatie van honderden ritten op zodat het later simpel in de PC kan worden verwerkt. Uiteraard is de software daarop aangepast.

Bij het eveneens populaire Trevler heeft men een vergelijkbaar gps-doosje maar wordt de opgeslagen informatie periodiek online verwerkt. Daarvoor is dan wel een abonnementje benodigd.

Als alternatief zijn er ook aanbieders als Ritassist die de boekhouding ook zonder satelliethulpje mogelijk maken. Voor een paar euro per maand kun je de administratie met de agenda in de hand online uitwerken, geholpen door actuele kaart- en routeplanner software. Overigens heeft ook navigatiespecialist Garmin de trend gesignaleerd. Veel van hun navigatiesystemen bieden al een mogelijkheid om ritten terug te traceren, maar het is de bedoeling om voor ons land een applicatie te ontwikkelen waarmee dat thuis op de computer veel makkelijker administratief kan worden verwerkt.

 

Rijders auto van de zaak massaal aan de gps - Automobielmanagement.nl

Rijders auto van de zaak massaal aan de gps

Er is de afgelopen weken een ware run ontstaan op hulpmiddelen voor een juiste kilometerregistratie van zakelijke- en privé ritten. Oorzaak is ongetwijfel de basisboete van vijfduizend euro voor misbruik auto’s van de zaak met een nulbijtelling.

Meer dan een kwart miljoen rijders met een ‘auto van de zaak’ kiest inmiddels voor een nultarief in de fiscale bijtelling. Maar twijfelt kennelijk of hun administratie de fiscale toets der kritiek kan ontstaan. Ontwikkelaars van speciale softwarepakketten en gps-satelliettechniek spelen daar handig op in en kunnen hun producten inderdaad bijna niet aanslepen.

Het aantal nulbijtellingrijders met een auto van de zaak groeit volgens bronnen in de accountants- en leasewereld nog steeds. Dat vereist een waterdichte administratie die bewijst dat die rijders niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé met die auto rijden. Aanleiding voor de huidige commotie is een recente brief waarin het ministerie van financiën honderdduizenden zakelijke rijders waarschuwt om – bij wijze van spreken – toch nog eens goed over hun aangifte na te denken. Kort daarna kwam de mededeling dat de basisboete bij misbruik van de vrijstelling naar een kloeke 4.920 euro was gebracht.

De belastingdienst ziet met lede ogen aan hoe honderden miljoenen euro’s aan inkomsten via de bijtelling wegvloeien nu ontelbare zakenrijder besluiten hun privéritten vrijwel geheel met een eigen auto uit te voeren. In duizenden gevallen is daar zelfs een vaak wat ouder autootje speciaal voor aangeschaft. Want uiteindelijk betaalt de rijder van een béétje zakenauto al gauw drie- tot of vijfhonderd euro per maand netto aan de belastingdienst voor het privégebruik.

 

Software om de ritregistratie volgens de eisen van de belastingdienst te onderhouden, was al populair en is zo her en der ook wel gratis te vinden. Veelal werkt het op basis van een Excel bestand dat aangeeft welke auto het betreft en dat vervolgens per afzonderlijke rit kan worden ingevuld om alle verplichte informatie vast te leggen. Inclusief de vraag of de kilometers zakelijk of privé zijn en hoeveel kilometers van een eventuele omweg een privékarakter hebben. De aanbieders bestrijken een breed gebied van diensten. Kostbare ingebouwde tracking systemen met een draadloze verbinding bestonden al, maar nu komen er steeds meer budgetvarianten bij. Zo lanceerde NedSoft recent een uitbreiding op zijn bestaande kilometeradministratie softwarepakket in de vorm van een kleine losse gps-sensor op het dashboard. Die slaat de informatie van honderden ritten op zodat het later simpel in de PC kan worden verwerkt. Uiteraard is de software daarop aangepast.

Bij het eveneens populaire Trevler heeft men een vergelijkbaar gps-doosje maar wordt de opgeslagen informatie periodiek online verwerkt. Daarvoor is dan wel een abonnementje benodigd.

Als alternatief zijn er ook aanbieders als Ritassist die de boekhouding ook zonder satelliethulpje mogelijk maken. Voor een paar euro per maand kun je de administratie met de agenda in de hand online uitwerken, geholpen door actuele kaart- en routeplanner software. Overigens heeft ook navigatiespecialist Garmin de trend gesignaleerd. Veel van hun navigatiesystemen bieden al een mogelijkheid om ritten terug te traceren, maar het is de bedoeling om voor ons land een applicatie te ontwikkelen waarmee dat thuis op de computer veel makkelijker administratief kan worden verwerkt.