Autoleasing in twee jaar bijna zeven procent duurder

Ondanks de marktdruk als gevolg van de economische crisis blijven leasemaatschappijen hun tarieven verder opschroeven. In het eerste kwartaal van 2010 bereikte het prijsindexcijfer voor autoleasing het hoogste punt sinds de start van de metingen in 2001.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS die door bureau Aumacon werden bewerkt. Het zijn vooral personenauto’s uit de traditionele leaseklassen (c- en d-segment) die fors duurder zijn geworden. De prijsindexen staan inmiddels op resp. 130,7 voor het c-segment en 130,9 voor het d-segment. Gemeten over het afgelopen jaar werden vooral de leaseauto’s uit het d-segment stevig duurder, de prijzen in de ‘Passat-klasse’ klommen met 3,8 procent. De Golf-klasse werd in het afgelopen jaar tijd gemiddeld 1,6 procent duurder. Opvallend is dat de prijzen in de aanpalende segmenten veel minder hard stegen. Zo daalden de prijzen van het b-segment het afgelopen jaar zelfs fractioneel, waarmee de totaalindex van deze stadsauto’s op 121,3 opkwam. Leaseauto’s uit het e-segment werden in de loop van vorig jaar nog wel steeds duurder maar zijn nu weer terug op het niveau van begin 2009: index 124,9.

In de bedrijfswagensector blijken met name de bestelauto’s aan een rappe inhaalslag bezig te zijn. Een gemiddelde bestelauto werd in twee jaar tijd een kleine tien procent duurder. De overall prijsindex voor bestelauto’s staat nadert nu het niveau van de personenauto’s en staat nu op 125,5.

Vrachtauto’s werden de afgelopen jaren zelfs licht goedkoper in de lease. De index voor trucklease staat na negen jaar nog maar op 105,2.

 

Zie hier een totaaloverzicht.  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

VNA geeft als verklaring dat de ontwikkeling van de nieuwprijzen hieraan ten grondslag ligt. Mijns inzien spelen aanpassingen in het restwaardebeleid en de fundingsproblematiek een vele grotere rol.

Geplaatst door: Ronald van Lankveld op
Autoleasing in twee jaar bijna zeven procent duurder - Automobielmanagement.nl

Autoleasing in twee jaar bijna zeven procent duurder

Ondanks de marktdruk als gevolg van de economische crisis blijven leasemaatschappijen hun tarieven verder opschroeven. In het eerste kwartaal van 2010 bereikte het prijsindexcijfer voor autoleasing het hoogste punt sinds de start van de metingen in 2001.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS die door bureau Aumacon werden bewerkt. Het zijn vooral personenauto’s uit de traditionele leaseklassen (c- en d-segment) die fors duurder zijn geworden. De prijsindexen staan inmiddels op resp. 130,7 voor het c-segment en 130,9 voor het d-segment. Gemeten over het afgelopen jaar werden vooral de leaseauto’s uit het d-segment stevig duurder, de prijzen in de ‘Passat-klasse’ klommen met 3,8 procent. De Golf-klasse werd in het afgelopen jaar tijd gemiddeld 1,6 procent duurder. Opvallend is dat de prijzen in de aanpalende segmenten veel minder hard stegen. Zo daalden de prijzen van het b-segment het afgelopen jaar zelfs fractioneel, waarmee de totaalindex van deze stadsauto’s op 121,3 opkwam. Leaseauto’s uit het e-segment werden in de loop van vorig jaar nog wel steeds duurder maar zijn nu weer terug op het niveau van begin 2009: index 124,9.

In de bedrijfswagensector blijken met name de bestelauto’s aan een rappe inhaalslag bezig te zijn. Een gemiddelde bestelauto werd in twee jaar tijd een kleine tien procent duurder. De overall prijsindex voor bestelauto’s staat nadert nu het niveau van de personenauto’s en staat nu op 125,5.

Vrachtauto’s werden de afgelopen jaren zelfs licht goedkoper in de lease. De index voor trucklease staat na negen jaar nog maar op 105,2.

 

Zie hier een totaaloverzicht.  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

VNA geeft als verklaring dat de ontwikkeling van de nieuwprijzen hieraan ten grondslag ligt. Mijns inzien spelen aanpassingen in het restwaardebeleid en de fundingsproblematiek een vele grotere rol.

Geplaatst door: Ronald van Lankveld op