Dat meldt Egge Selles van FleetSelect. "Wij veilen deze auto’s in overleg met de aanbieders en beoordelen altijd samen met hen of de aangeboden auto geschikt is voor de export. Ook de minimale opbrengst bepalen we in overleg met de inbrenger." De beoordeling en de omschrijving van de auto gebeurt op locatie van de inbrenger door FleetSelect zelf. De auto hoeft niet op transport voordat hij in de veiling komt. "We hebben hiermee een uniek concept", claimt Selles.

Fleetselect heeft deze exportveiling opgezet samen met AutoBid, dat al opereert in diverse Europese landen waaronder met name Duitsland. Deze wil  de Nederlandse markt ook graag bedienen en heeft hiervoor samenwerking gezocht met FleetSelect. FleetSelect is een pionier op het gebied van online veilen en heefgt ervaring met de Nederlandse werkwijze en de specifieke factoren als kentekeninformatie en de belastingformaliteiten.

Voor Egge Selles is dit nieuwe initiatief een belangrijke aanvulling. "Onze online veiling groeit ook dit jaar weer met meer dan tien procent. Na de eerste hype zie je dat er voor specifieke auto’s toch een betere markt is bij export, het is een extra verkoopkanaal. Die mogelijkheid willen wij onze relaties dan ook bieden, maar alleen op een professionele en efficiënte manier. Dat verklaart de keuze voor de samenwerking met AutoBid." Voor de Nederlandse inbrengers heeft het als grote voordeel dat men gewoon met het Nederlandse FleetSelect zaken doet. De kosten voor de inbrenger zijn laag. Voor slechts vijftig euro exclusief btw kan men een auto aanmelden. De inbrenger ktijgt vooraf een duidelijke waardeindicatie van FleetSelect dat ook het gehele proces regelt, de inbreng, de logistiek en de afhandeling. De belangrijke bpm-teruggave gebeurd in samenwerking met de specialisten van VWE.

Uitgangspunt voor zowel FleetSelect als AutoBid is dat er twee online exportveilingen per week zullen zijn.