De afschrijving komt vooral door het accupakket. Meer voor de hand liggende concepten zijn de plug-in hybride en e-rev (extended range ev) zoals de Toyota Prius Hybrid Plug-in en Chevrolet Volt en Opel Ampera. Autotelex heeft zijn ‘visie’ op elektrisch rijden gebaseerd op gegevens van de Nissan Leaf. Dit is de eerste reëel geprijsde ev die breed inzetbaar is in het c-segment, waarvan alle informatie voorhanden is en die vanaf juni 2011 leverbaar wordt op de Nederlandse markt.

De auto moet 33 mille gaan kosten, inclusief accupakket. Die prijs is stevig te noemen, vindt Joost Klaren, Hoofd Restwaarde bij Autotelex. "Wat grootte betreft, past de auto in het C-segment. Het is bovendien zeker geen ‘kale’ uitvoering. Maar het aanbod van de concurrentie begint in deze klasse ruim onder de twintig mille. Dat is nogal een verschil."

Door de praktische gebruiksmogelijkheden moet de Leaf vergelken worden met een auto uit het kleine A-segment. De beperkte actieradius (160 km) maken hem geschikt voor dagelijks woonwerkverkeer en als boodschappenauto. Kostentechnisch is de auto ook goed vergelijkbaar met een A-segment auto: Lage brandstofkosten, geen wegenbelasting, geringe onderhoud- en afschrijvingskosten, exclusief het accupakket van 7,5 tot 8,0 duizend euro. Alleen de verzekeringspremie (die in Nederland is gekoppeld aan het voertuiggewicht) zal hoger uitvallen.

De beperkte actieradius ziet Autotelex als voornaamste probleem – ook al blijkt uit onderzoek dat zeven van de tien weggebruikers niet meer dan 150 kilometer per dag rijden. Klaren: "Bedenk dat in een conventionele auto niemand zijn tank leeg rijdt. Dat moet je al helemaal niet doen in een elektrische auto. Ook is de actieradius van een elektrische auto afhankelijk van onder andere weers- en gebruiksomstandigheden. Daarbij houden mensen graag rekening met het onvoorziene, zoals een omleiding. Al met al zal er dus al snel sprake moeten zijn van een tweede auto en hiermee vervalt ook het voordeel van 0%-bijtelling."

Dan de afschrijving. Het accupakket moet apart worden afgeschreven, omdat hiervan een duidelijke levensduur bekend is. Bij de Nissan Leaf is dat vijf jaar of 140 duizend kilometer.  Leaf. Doordat de afschrijving in deze periode naar nul moet (dus geen restwaarde) drukt hij zwaar op de totale afschrijving van de auto. Daarentegen staat dat de afschrijving van het voertuig zonder accu relatief klein is. Er zijn namelijk vrijwel geen slijtageonderdelen. Elektromotoren gaan lang mee en alle aspecten die in een conventionele auto tot waardevermindering leiden – van kilometerstand tot storingen aan motor, transmissie en aandrijflijn – zijn niet of nauwelijks aanwezig. De afschrijving van de auto gebeurt vooral op technologische ontwikkeling en de auto kan hierdoor snel verouderen.

Dan zijn er nog de oplaadpunten. Er zijn er inmiddels een aantal in de grote steden, zelfs gekoppeld aan gratis parkeerplaatsen. Dat aantal breidt snel uit (ook in het buitenland) maar er moet ook thuis opgeladen worden. Deze mogelijkheid is in Nederland slechts voor een klein publiek weggelegd, omdat nu eenmaal niet iedereen zijn auto bij zijn huis kan parkeren. Daarnaast speelt op dit moment nog het probleem van de compatibiliteit van de oplaadpunten. Deze is nog niet op Europees niveau geregeld en dat zorgt nu al voor diverse varianten per gemeente. Klaren: "Als laatste punt is er de mogelijkheid om snel op te laden. Dat kan nu wel, maar ‘snel’ is relatief: 26 minuten voor de Nissan Leaf bij een speciaal daarvoor geschikt laadstation."