De top 3, die verder bestaat uit DirectLease en Athon Car Lease, weet gezamenlijk ruim tweederde van de respondenten te overtuigen. Tijdens het onderzoek (*) gaven de respondenten in totaal 190 individuele beoordelingen over 61 verschillende websites.

55% van de respondenten weet de weg naar LeasePlan.nl te vinden, waarmee de website de eerste plaats op het thema Vindbaarheid behaalt. Ook op de thema’s Web Imago, Vertrouwen en Informatiewaarde staat LeasePlan bovenaan.

De hoge waarderingen leiden ertoe dat alle respondenten die op de website doorgaan, deze in de persoonlijke top 3 plaatsen. Maar liefst 37,5% van de respondenten kiest op basis van de online oriëntatie voor LeasePlan.

Ook DirectLease wordt door 55% van de respondenten gevonden, waarmee het dezelfde score op het thema Vindbaarheid behaalt als LeasePlan. De meningen over de website blijken vervolgens sterk verdeeld. Een derde van de bezoekers besluit na de eerste indruk af te haken, maar de respondenten die doorgaan plaatsen DirectLease allemaal in de persoonlijke top 3. Net als LeasePlan wordt DirectLease daarbij het vaakst op de eerste plaats gezet: 22,5% van de respondenten wijst de website aan als favoriet.

De derde plaats in de door WUA! opgestelde ranglijst is voor Athlon Car Lease, dat door slechts 22,5% van de respondenten wordt gevonden. Door een goede eerste indruk ziet de website wel vrijwel alle bezoekers doorklikken, waarna goed wordt gescoord op de thema’s Web Imago en Vertrouwen. Athlon Car Lease wordt door 7,5% van de respondenten als favoriet aangewezen.

Web Performance Score September 2010 (De 9 best presterende websites volgens de Web Performance Scan)

  1. LeasePlan.nl [7,2]
  2. DirectLease.nl [6,3]
  3. AthlonCarLease.com [5,8]
  4. XLLease.nl [4,8]
  5. LeaseTrader.nl [4,7]
  6. KamsteegAutoLease.nl [4,6]
  7. BrightLease.nl [4,5]
  8. AutoLease.nl [4,4]
  9. Ad-rem.nl [4,3]

(*) Verantwoording onderzoek:

WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, tussen de 20 en 50 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht als wagenparkbeheerder op zoek te gaan naar een autoleasemaatschappij voor hun bedrijf. Verdere criteria als het wagenpark en de bijkomende voorwaarden waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.