Ook in het tweede kwartaal gingen de leasetarieven overigens al omlaag, nadat in het eerste kwartaal een all-time-high record werd bereikt. De leasetarieven voor bestelauto’s bleef ongewijzigd, vrachtwagens werden 0,3 procent goedkoper. Dit blijkt uit de jongste CBS-cijfers bewerkt door het Leidse onderzoekbureau Aumacon.

Sinds het begin van deze CBS-leaseprijsanalyses (Q3 in 2001 = 100) staat de prijsindex voor personenauto’s nu op 122,4 punten; het eerste kwartaal van dit jaar piekte op 123,7 punten. De gedaalde auto-index dankt deze ontwikkeling met name aan de (voor de berijders) fiscaal aantrekkelijke en tegelijkertijd steeds goedkoper wordende  leaseauto’s uit het b-segment; de prijsindex voor deze klasse van onder meer Polo’s en Corsa’s daalde in Q3 met 1,8 procent staat nu op 117,5 punten. Het c-segment is door de jaren heen het hardst gestegen en staat nu op 130,4 punten. het d-segment op 128,3, het e-segment op 124,9 punten. 

Bestelauto’s beleefden in 2009 een stevige prijsinhaalrace. In Q1 van dit jaar werd nog  een tariefpiek bereikt op 125,5 punten. In Q2 gingen de tarieven weer ruim een procent omlaag naar een index van 123,9 punten, in Q3 kwam daar geen verandering in. Vrachtwagens daalden lichtjes in de lease naar een index van 104,9 punten.  

Zie voor een compleet cijferoverzicht 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding