Opmerkelijk: maar liefst 12% van de ondervraagde managers rijdt nu in een Audi, en slechts 8,7% in een BMW. Ook wordt Audi als merk vaker genoemd als favoriet merk dan BMW. Maar liefst 23,7% noemt Audi als favoriete merk en BMW komt daar op twee achteraan met 13,2%.

Dat blijkt uit Management Team’s auto-van-het-jaar-verkiezing.

Zakenmensen kiezen massaal ‘made in Germany’, concludeert het zakenblad. Als Nederlandse managers de vrije keuze hebben voor hun (volgende) auto, gaat de voorkeur in grote meerderheid uit naar vertrouwde modellen: stevig, snel, sportief, technisch het neusje van de zalm en van de wielen tot het glimmende dak zo Duits als het maar kan. Japan, Korea, Frankrijk en de VS staan erbij en kijken machteloos toe.

Het onderzoek vond plaats van eind september tot half oktober. 91 procent van de respondenten is leidinggevend.

Er zijn ook verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen hechten meer waarde aan zitruimte, vrouwen letten veel meer op veiligheid en brandstofverbruik. Vrouwen kiezen, als ze het voor het zeggen hebben, ook veel vaker voor een milieuvriendelijke auto (1,5 keer zo vaak). Mannen en vrouwen zeggen ongeveer even vaak te hard te rijden en ze krijgen gemiddeld evenveel bekeuringen, maar mannen maken beduidend méér kilometers. Bij de vrouwen rijdt de meerderheid 10.000 tot 30.000 kilometer per jaar, de meerderheid van de mannen valt in de categorie 30 tot 50.000 kilometer.

Wat leeftijd betreft, zijn er weinig significante verschillen. Het aantal bekeuringen verandert bijvoorbeeld nauwelijks met het vorderen van de leeftijd. Eén verschil: de jeugd (tot en met 35) rijdt beduidend vaker te hard: ruim 45 procent van hen zegt de helft van de tijd of meer de snelheidslimiet te overschrijden. Bij managers vanaf 36 jaar ligt dit gemiddeld op 19 procent. En boven de 60 jaar zegt 0 (nul) procent zo vaak te hard te rijden.

Voor Opel is de uitslag keihard. Bijna 6 procent van de managers die aan het onderzoek meededen rijdt momenteel in een Opel, maar niet echt van harte. Slechts 1 procent zou, als ze de keuze hadden, opnieuw voor Opel kiezen. Ook een groot deel van de Peugeot- en Renaultrijders zouden hun merk inruilen, bijvoorbeeld voor een Mercedes of een Audi.

Audi is niet alleen het meest geambieerde merk, maar ook het meest voorkomende automerk: 12 procent van de managers rijdt in een Audi.

Welk model auto zou u willen rijden?

1. BMW 5 Serie – 7,4%

2. Audi A6 – 5,9%

3. Audi A5 – 5,5%

4. Audi A4 – 4,7%

5. Volvo XC60 – 3,1%

Meest gekozen automerk

1. Audi – 23,7%

2. BMW – 13,2%

3. Volvo – 12,1%

4. Volkswagen – 7,4%

5. Mercedes-Benz – 5,3%

Welk model auto rijdt u nu?

1. Volkswagen Passat – 5,3%

2. Audi A4 – 4,5%

3. Ford Mondeo – 4,1%

4. BMW 5 Serie – 3,9%

5. Volvo V70 – 3,7%

Welk merk rijdt u nu?

1. Audi – 11,9%

2. Volkswagen 11,5%

3. Volvo – 10,6%

4. Ford – 9,3%

5. BMW – 8,7%

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding