Dat zeggen bronnen die op de hoogte zijn van de verkoopplannen tegen Het Financieele Dagblad. ING is bezig om minder complex te worden, de balans te verkorten en de kosten terug te brengen. De leasemaatschappij is met zo’n 235 duizend voertuigen een Europese topvijfspeler onder de partijen die niet zijn gelieerd aan een autoproducent. Maar ING Car Lease legt beslag op een grote hoeveelheid kapitaal van ING. Volgens betrokkenen neemt de kopende partij drie miljard euro aan schuld over. Bovendien moet het bedrijf de buffers versterken, wat ongeveer 750 miljoen euro kost.
Tijdens de economische crisis bleek hoe conjunctuurgevoelig autoleasebedrijven zijn. In 2008, het laatste jaar dat ING nog cijfers bekendmaakte van het onderdeel, verdampte de nettowinst bijna volledig door afschrijvingen op auto’s en lagere verkoopresultaten. Ondanks dat de leasemarkt sinds 2008 weer enigszins is opgekrabbeld, heeft ING definitief besloten het bedrijf af te stoten. De branchegenoten Arval, Athlon, BMW-Alphabet, Leaseplan (Volkswagen) en GE Fleet Services worden genoemd als partijen die zich bij de zakenbankiers van ING hebben gemeld.

De regering verschafte ING en lening van tien miljard euro tijdens de financiële crisis, waarvan het bedrijf al zeven miljard heeft terugbetaald. ING heeft al van meerdere divisies verkocht, waaronder vorige week nog de Amerikaanse tak van ING Direct online bankieren om te voldoen aan de eisen van de Europese mededingingsautoriteit met betrekking tot de verstrekte staatshulp. Maar ING moet ook nog af van zijn Aziatische en Amerikaanse verzekeringstak.

De verkoop van ING Car Lease is niet nodig van de mededingingsautoriteit, maar het zou wel helpen om de kapitaalpositie te versterken en om een deel van de drie miljard terug te betalen die ING nog schuldig is aan de Nederlandse Staat. Maar ING Car Lease zit zwaar in de schulden, en analisten hebben berekend dat de verkoop niet meer dan driehonderd miljoen aan geld zou opleveren, zo meldde de Financial Times. Dus het terugbetalen aan de Nederlandse Staat schiet daarmee nog niet erg op. De verkoop van ING Direct in de VS aan Capital One zal eind dit jaar 2,9 miljard euro aan kapitaal opleveren. Dat geld heeft de bank nodig om zijn belofte (4,5 miljard terug betalen inclusief een premie van 50 procent in mei 2012) gestand te kunnen doen.

      

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding