ING Lease Nederland: Nieuwe terugval occasions dreigt

Volgens ING Lease Nederland zijn alle ingrediënten aanwezig voor een nieuwe dip in de occasionprijzen.

Een zwakke economie met onzekere consumenten, een mismatch tussen vraag en aanbod en wijzigingen in het belastingsysteem kunnen resulteren in een nieuwe dip in occasionprijzen. In zowel oktober als november was sprake van dalende occasionverkopen aan consumenten. De CBS prijsindex voor tweedehands auto’s zakte twee punten.

Tijdens de uitbraak van de financiële crisis in 2008 kreeg de occasionmarkt zware klappen. Prijzen van tweedehands auto’s kelderden in hoog tempo. Deze dip werd destijds toegeschreven aan een fors lagere vraag en het feit dat er een mismatch ontstond tussen vraag en aanbod. Consumenten schakelden over naar kleinere (benzine)auto’s, terwijl het aanbod bestond uit grotere zakelijke diesels. Particulieren en leasemaatschappijen kregen plots minder voor hun auto’s dan verwacht. Na de crisis trad in 2010 stabilisatie op. Ook in 2011 kabbelden de prijzen op hetzelfde niveau voort, maar daar lijkt een eind aan te komen. Edgar Sandberg, ING Lease Nederland: "Een nieuwe terugval dreigt nu de ingrediënten voor een volgende dip in occasionprijzen zich aandienen."

Belangrijk voor de occasionmarkt is verder dat de afgelopen jaren de nieuwverkoop sterk is beïnvloed door belastingvoordelen op zeer zuinige auto’s. Modellen die profiteerden van vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting (MRB) of een lage bijtelling voor leaserijders konden zich in grote populariteit verheugen. Kleine dieselauto’s en hybriden vlogen de showroom uit. Of deze auto’s ook voor occasionkopers interessant zullen zijn, is sterk de vraag. Deze groep heeft niets te maken met lage bijtellingregels en ziet daarnaast dat de MRB vrijstelling haar einde nadert (tot 1-1-2014). Hetzelfde probleem kan zich over enkele jaren voordoen met elektrische voertuigen (ev’s) en plug-in hybriden. Deze auto’s zullen de komende twee jaar met nul procent bijtelling populair worden onder leaserijders, maar zijn op termijn voor particuliere occasionkopers minder interessant.

Als laatste wordt onzekerheid over restwaarde ook gevoed door wijzigingen in de belasting op nieuwe auto’s (BPM). Deze wordt vanaf 2013 volledig bepaald door de gemiddelde CO2 uitstoot. Nieuwprijzen van auto’s kunnen hierdoor plots omhoog of omlaag schieten. Vooral bij grotere auto’s met zuinige motoren kan de nieuwprijs duizenden euro’s lager uitvallen. Dit werkt negatief door in de restwaarde van reeds verkochte exemplaren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ophouden met negeatief nieuws te verspreiden, 3 weken zeuren over wel of niet Mauro een status toekennen en Griekenland en het Berlusconiland heeft de hele economie in de greep.

Hou op met zeuren en ga regeren en doe wat je moet doen, dat doen wij ook.

Nogmaal, STOPPEN met negatief nieuws, dat is géén nieuws meer dat weten we al sinds 2008.

HUP HOLLAND HUP AAN “T WERK.

Geplaatst door: a.p. op

Ik wil ook nog even mijn mening kwijt over de o.a. ouwe mercedes stinkdiesels die we maar géén belasting laten betalen, maar dit zijn nou juist de auto’s die het z.g. GAT in de Ozonlaag nog groter maken, laat deze auto’s MEER betalen voor het gebruik van de wegen en infrastructuur i.p.v géén belasting.

Geplaatst door: a.p. op

@ a.p. het gat in de ozonlaag is voornamelijk veroorzaakt door CFK’s. Dit wordt niet uitgestoten door auto’s.

Een (stink)diesel stoot daarnaast minder CO2 uit dan een benzineauto.

Het nadeel van een diesel, voor het milieu, is dat deze NOX uitstoot. Dit heeft geen invloed op het broeikaseffect, of de ozonlaag.

Geplaatst door: Pascal op

ls particulier koop ik geen nieuwe auto meer daar je voor je auto na 2 a 3 jaar nog maar 1/3 terug krijgt van de nieuwwaarde absurde afschrijvingen. Leasemij´s en particulieren worden geflest door ordinaire opkopers.

Geplaatst door: Ruth op
ING Lease Nederland: Nieuwe terugval occasions dreigt - Automobielmanagement.nl

ING Lease Nederland: Nieuwe terugval occasions dreigt

Volgens ING Lease Nederland zijn alle ingrediënten aanwezig voor een nieuwe dip in de occasionprijzen.

Een zwakke economie met onzekere consumenten, een mismatch tussen vraag en aanbod en wijzigingen in het belastingsysteem kunnen resulteren in een nieuwe dip in occasionprijzen. In zowel oktober als november was sprake van dalende occasionverkopen aan consumenten. De CBS prijsindex voor tweedehands auto’s zakte twee punten.

Tijdens de uitbraak van de financiële crisis in 2008 kreeg de occasionmarkt zware klappen. Prijzen van tweedehands auto’s kelderden in hoog tempo. Deze dip werd destijds toegeschreven aan een fors lagere vraag en het feit dat er een mismatch ontstond tussen vraag en aanbod. Consumenten schakelden over naar kleinere (benzine)auto’s, terwijl het aanbod bestond uit grotere zakelijke diesels. Particulieren en leasemaatschappijen kregen plots minder voor hun auto’s dan verwacht. Na de crisis trad in 2010 stabilisatie op. Ook in 2011 kabbelden de prijzen op hetzelfde niveau voort, maar daar lijkt een eind aan te komen. Edgar Sandberg, ING Lease Nederland: "Een nieuwe terugval dreigt nu de ingrediënten voor een volgende dip in occasionprijzen zich aandienen."

Belangrijk voor de occasionmarkt is verder dat de afgelopen jaren de nieuwverkoop sterk is beïnvloed door belastingvoordelen op zeer zuinige auto’s. Modellen die profiteerden van vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting (MRB) of een lage bijtelling voor leaserijders konden zich in grote populariteit verheugen. Kleine dieselauto’s en hybriden vlogen de showroom uit. Of deze auto’s ook voor occasionkopers interessant zullen zijn, is sterk de vraag. Deze groep heeft niets te maken met lage bijtellingregels en ziet daarnaast dat de MRB vrijstelling haar einde nadert (tot 1-1-2014). Hetzelfde probleem kan zich over enkele jaren voordoen met elektrische voertuigen (ev’s) en plug-in hybriden. Deze auto’s zullen de komende twee jaar met nul procent bijtelling populair worden onder leaserijders, maar zijn op termijn voor particuliere occasionkopers minder interessant.

Als laatste wordt onzekerheid over restwaarde ook gevoed door wijzigingen in de belasting op nieuwe auto’s (BPM). Deze wordt vanaf 2013 volledig bepaald door de gemiddelde CO2 uitstoot. Nieuwprijzen van auto’s kunnen hierdoor plots omhoog of omlaag schieten. Vooral bij grotere auto’s met zuinige motoren kan de nieuwprijs duizenden euro’s lager uitvallen. Dit werkt negatief door in de restwaarde van reeds verkochte exemplaren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ophouden met negeatief nieuws te verspreiden, 3 weken zeuren over wel of niet Mauro een status toekennen en Griekenland en het Berlusconiland heeft de hele economie in de greep.

Hou op met zeuren en ga regeren en doe wat je moet doen, dat doen wij ook.

Nogmaal, STOPPEN met negatief nieuws, dat is géén nieuws meer dat weten we al sinds 2008.

HUP HOLLAND HUP AAN “T WERK.

Geplaatst door: a.p. op

Ik wil ook nog even mijn mening kwijt over de o.a. ouwe mercedes stinkdiesels die we maar géén belasting laten betalen, maar dit zijn nou juist de auto’s die het z.g. GAT in de Ozonlaag nog groter maken, laat deze auto’s MEER betalen voor het gebruik van de wegen en infrastructuur i.p.v géén belasting.

Geplaatst door: a.p. op

@ a.p. het gat in de ozonlaag is voornamelijk veroorzaakt door CFK’s. Dit wordt niet uitgestoten door auto’s.

Een (stink)diesel stoot daarnaast minder CO2 uit dan een benzineauto.

Het nadeel van een diesel, voor het milieu, is dat deze NOX uitstoot. Dit heeft geen invloed op het broeikaseffect, of de ozonlaag.

Geplaatst door: Pascal op

ls particulier koop ik geen nieuwe auto meer daar je voor je auto na 2 a 3 jaar nog maar 1/3 terug krijgt van de nieuwwaarde absurde afschrijvingen. Leasemij´s en particulieren worden geflest door ordinaire opkopers.

Geplaatst door: Ruth op