2012 financieel zwaar voor zakelijke rijder

2012 wordt financieel een nog zwaarder jaar voor de zakelijke rijder dan 2011, zegt de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ).

Halverwege 2012 stopt bijvoorbeeld het BPM-voordeel op zuinige auto’s en worden de normen voor de lage bijtellingcategorieën aangescherpt. Tegelijkertijd berekenen werkgevers steeds vaker autokosten door voor privé kilometers. Tot slot stijgen de boetes en parkeertarieven.

Er zijn in Nederland ongeveer een miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld. Zo becijferde VAVDZ dat de keuze uit auto’s met een lage bijtelling afneemt met dertig procent per 1 juli 2012 en met meer dan vijftig procent per 1 januari 2013. Berijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In de praktijk zullen de meeste berijders weer 25 procent bijtelling gaan betalen.

Tegelijkertijd constateert VAVDZ na het beoordelen van meer dan honderd autoregelingen dat werkgevers steeds vaker een eigen bijdrage vragen voor privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. "Dit is dubbel betalen" aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. "Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever". VAVDZ constateert dat in 2011 meer dan vijftig van de autoregelingen tussen werkgever en werknemer flink is aangescherpt.

VAVDZ bepleit een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd moeten alle belanghebbende partijen samenwerken aan een flexibeler invulling van mobiliteitsbudgetten van werkgevers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Meneer Huisman, u bent deskundige, leg mij eens uit hoe je dubbel belasting betaalt als je de fiscale bijtelling mag verminderen met de eigen bijdrage aan de werkgever voor privégebuik. Dus dat dubbel betalen, kan ik niet goed volgen. Of heb ik een wetswijziging gemist dit jaar?

Geplaatst door: marc bolier op

@ Marc. Ik heb dezelfde vraag. De strekking van berichten van VAVDZ is altijd vergelijkbaar. Een soort calimero-gevoel krijg ik er bij.

Daarbij zou ik Martin Huisman geen deskundige willen noemen.

Naast het feit dat het aantal auto’s met een lage bijtelling afneemt, gaat VAVDZ volledig voorbij aan het feit dat deze categorie een explosieve groei heeft doorgemaakt. Vergeleken met 4 jaar geleden is de keus nog steeds veel ruimer geworden.

Geplaatst door: Pascal op

Stel, je betaalt maandelijks een bijtelling van bruto € 500,-, bij een belastingschijf van 52% kost je dit als werknemer € 260,- netto per maand. In het geval je ook aan de werkgever een vergoeding betaalt van bijvoorbeeld € 100,- mag je deze weer op de bijtelling in mindering brengen. De bijtelling wordt dan bruto € 400,- Dit is dan weer netto € 208,-.
De totale kosten van de werknemer komen dan op € 208,- (bijtelling) + € 100 (Bijdrage privégebruik) = € 308,- te liggen. Dit € 48,- per maand meer dan in het geval er geen bijdrage aan de werkgever voor privégebruik hoeft te worden betaald. Je betaalt dus weliswaar niet dubbel maar wel meer.

Geplaatst door: Ferry op

@ Ferry; juist, maar als het goed is altijd nog minder dan zelf een nieuwe auto rijden.

De strekking van de eerdere reacties is dat je geen belasting betaalt over het deel van de kosten dat je zelf betaalt. Dus niet dubbel.

Geplaatst door: Pascal op
2012 financieel zwaar voor zakelijke rijder - Automobielmanagement.nl

2012 financieel zwaar voor zakelijke rijder

2012 wordt financieel een nog zwaarder jaar voor de zakelijke rijder dan 2011, zegt de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ).

Halverwege 2012 stopt bijvoorbeeld het BPM-voordeel op zuinige auto’s en worden de normen voor de lage bijtellingcategorieën aangescherpt. Tegelijkertijd berekenen werkgevers steeds vaker autokosten door voor privé kilometers. Tot slot stijgen de boetes en parkeertarieven.

Er zijn in Nederland ongeveer een miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld. Zo becijferde VAVDZ dat de keuze uit auto’s met een lage bijtelling afneemt met dertig procent per 1 juli 2012 en met meer dan vijftig procent per 1 januari 2013. Berijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In de praktijk zullen de meeste berijders weer 25 procent bijtelling gaan betalen.

Tegelijkertijd constateert VAVDZ na het beoordelen van meer dan honderd autoregelingen dat werkgevers steeds vaker een eigen bijdrage vragen voor privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. "Dit is dubbel betalen" aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. "Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever". VAVDZ constateert dat in 2011 meer dan vijftig van de autoregelingen tussen werkgever en werknemer flink is aangescherpt.

VAVDZ bepleit een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd moeten alle belanghebbende partijen samenwerken aan een flexibeler invulling van mobiliteitsbudgetten van werkgevers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Meneer Huisman, u bent deskundige, leg mij eens uit hoe je dubbel belasting betaalt als je de fiscale bijtelling mag verminderen met de eigen bijdrage aan de werkgever voor privégebuik. Dus dat dubbel betalen, kan ik niet goed volgen. Of heb ik een wetswijziging gemist dit jaar?

Geplaatst door: marc bolier op

@ Marc. Ik heb dezelfde vraag. De strekking van berichten van VAVDZ is altijd vergelijkbaar. Een soort calimero-gevoel krijg ik er bij.

Daarbij zou ik Martin Huisman geen deskundige willen noemen.

Naast het feit dat het aantal auto’s met een lage bijtelling afneemt, gaat VAVDZ volledig voorbij aan het feit dat deze categorie een explosieve groei heeft doorgemaakt. Vergeleken met 4 jaar geleden is de keus nog steeds veel ruimer geworden.

Geplaatst door: Pascal op

Stel, je betaalt maandelijks een bijtelling van bruto € 500,-, bij een belastingschijf van 52% kost je dit als werknemer € 260,- netto per maand. In het geval je ook aan de werkgever een vergoeding betaalt van bijvoorbeeld € 100,- mag je deze weer op de bijtelling in mindering brengen. De bijtelling wordt dan bruto € 400,- Dit is dan weer netto € 208,-.
De totale kosten van de werknemer komen dan op € 208,- (bijtelling) + € 100 (Bijdrage privégebruik) = € 308,- te liggen. Dit € 48,- per maand meer dan in het geval er geen bijdrage aan de werkgever voor privégebruik hoeft te worden betaald. Je betaalt dus weliswaar niet dubbel maar wel meer.

Geplaatst door: Ferry op

@ Ferry; juist, maar als het goed is altijd nog minder dan zelf een nieuwe auto rijden.

De strekking van de eerdere reacties is dat je geen belasting betaalt over het deel van de kosten dat je zelf betaalt. Dus niet dubbel.

Geplaatst door: Pascal op