Halverwege 2012 stopt bijvoorbeeld het BPM-voordeel op zuinige auto’s en worden de normen voor de lage bijtellingcategorieën aangescherpt. Tegelijkertijd berekenen werkgevers steeds vaker autokosten door voor privé kilometers. Tot slot stijgen de boetes en parkeertarieven.

Er zijn in Nederland ongeveer een miljoen zakelijke rijders. Gemiddeld wisselen zij iedere vier jaar van auto. De groep die daar de tweede helft van 2012 en in 2013 aan toe is, wordt stevig benadeeld. Zo becijferde VAVDZ dat de keuze uit auto’s met een lage bijtelling afneemt met dertig procent per 1 juli 2012 en met meer dan vijftig procent per 1 januari 2013. Berijders moeten flinke concessies doen om nog in een auto met een lage bijtelling te rijden. In de praktijk zullen de meeste berijders weer 25 procent bijtelling gaan betalen.

Tegelijkertijd constateert VAVDZ na het beoordelen van meer dan honderd autoregelingen dat werkgevers steeds vaker een eigen bijdrage vragen voor privé gebruik van de auto. In een aantal gevallen wordt dit zelfs gecombineerd met een tarief per gereden kilometer. "Dit is dubbel betalen" aldus Martin Huisman, voorzitter van de vereniging. "Eerst betaal je bijtelling voor privé gebruik aan de overheid, dan een eigen bijdrage voor privé gebruik aan de werkgever". VAVDZ constateert dat in 2011 meer dan vijftig van de autoregelingen tussen werkgever en werknemer flink is aangescherpt.

VAVDZ bepleit een verhoging van de belastingvrijstelling op de kilometervergoeding en op zijn minst een jaarlijkse indexatie. Tegelijkertijd moeten alle belanghebbende partijen samenwerken aan een flexibeler invulling van mobiliteitsbudgetten van werkgevers.