Restwaarde Checker ROI bant emotie uit

Om de factor ‘emotie’ bij een hercalculatie uit te bannen, komt de ROI Groep met de nieuwe Restwaarde Checker.

De nieuwe tool is voorlopig alleen beschikbaar voor klanten die de controle op hercalculaties hebben uitbesteed aan ROI.  Volgens Thomas Dorff, Manager Fleet Services, kan de ROI Groep "na diepgaande analyse" van tienduizenden calculaties de restwaardeontwikkeling vaststellen op basis van feiten, ongehinderd door emotie.  

Die uitkomsten hebben volgens Dorff uiteraard een bepaalde bandbreedte. Maar het grootste deel van de waarnemingen ligt dusdanig dicht bij elkaar dat een zeer nauwkeurige restwaardecurve is vast te stellen, voor de diverse kilometer/looptijd combinaties. "En laat nou het verloop en de vorm van de afschrijvingscurve van courante en niet-courante auto’s grotendeels parallel lopen", aldus de manager Fleet Services.

Typische vragen bij een hercalculatie zijn bijvoorbeeld: komt de auto nog dit jaar terug of in januari? Is een auto van 4,5 jaar oud dan vier of vijf jaar oud? Een Smart schrijft toch anders af dan een Jaguar? Hoe weet je nou hoe courant een auto is? De verzamelde data maakt het mogelijk om bij aangaan van het leasecontract vast te stellen hoe ver de opgegeven restwaarde af ligt van de berekende norm. Dorff: "En verandert een contract, dan verwacht je dat de nieuwe restwaarde op een relatief gelijke afstand van de norm ligt ten opzichte van het oorspronkelijke contract."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Restwaarde Checker ROI bant emotie uit - Automobielmanagement.nl

Restwaarde Checker ROI bant emotie uit

Om de factor ‘emotie’ bij een hercalculatie uit te bannen, komt de ROI Groep met de nieuwe Restwaarde Checker.

De nieuwe tool is voorlopig alleen beschikbaar voor klanten die de controle op hercalculaties hebben uitbesteed aan ROI.  Volgens Thomas Dorff, Manager Fleet Services, kan de ROI Groep "na diepgaande analyse" van tienduizenden calculaties de restwaardeontwikkeling vaststellen op basis van feiten, ongehinderd door emotie.  

Die uitkomsten hebben volgens Dorff uiteraard een bepaalde bandbreedte. Maar het grootste deel van de waarnemingen ligt dusdanig dicht bij elkaar dat een zeer nauwkeurige restwaardecurve is vast te stellen, voor de diverse kilometer/looptijd combinaties. "En laat nou het verloop en de vorm van de afschrijvingscurve van courante en niet-courante auto’s grotendeels parallel lopen", aldus de manager Fleet Services.

Typische vragen bij een hercalculatie zijn bijvoorbeeld: komt de auto nog dit jaar terug of in januari? Is een auto van 4,5 jaar oud dan vier of vijf jaar oud? Een Smart schrijft toch anders af dan een Jaguar? Hoe weet je nou hoe courant een auto is? De verzamelde data maakt het mogelijk om bij aangaan van het leasecontract vast te stellen hoe ver de opgegeven restwaarde af ligt van de berekende norm. Dorff: "En verandert een contract, dan verwacht je dat de nieuwe restwaarde op een relatief gelijke afstand van de norm ligt ten opzichte van het oorspronkelijke contract."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding