Leaserijder trekt zich niets aan van dure brandstof

De recente stijgingen van de brandstofprijzen hebben niet of nauwelijks invloed op het tank- en rijgedrag van zakelijke rijders en dat kost werkgevers veel geld. LeasePlan werkt daarom met TravelCard aan een nieuwe dienst om het tankgedrag van leaserijders te kunnen beïnvloeden.

LeasePlan Nederland baseert zich op analyses onder honderdduizend zakelijke rijders in Nederland om te constateren dat zakelijke rijders zich niks aantrekken van de brandstofprijzen. Ook werkgevers die uiteindelijk voor de kosten opdraaien lijken niet gemotiveerd om medewerkers aan te sporen tot minder of zuiniger rijden. Daardoor laat het Nederlandse bedrijfsleven op jaarbasis per bedrijf duizenden tot tienduizenden euro’s aan besparingen liggen, berekent de leasemaatschappij.  

In geval van een extreem hoge olieprijs moeten werkgevers zelf het tank- en rijgedrag van leaserijders beïnvloeden, adviseert LeasePlan. Veel niet-zakelijke automobilisten passen hun rij- en tankgedrag aan bij sterk stijgende brandstofprijzen: ze rijden minder of minder hard of wijken uit naar goedkope aanbieders. Leaserijders met hun tankpas trekken zich niets van de brandstofpijzen aan.

Voor werkgevers zijn er meerdere maatregelen mogelijk. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld prijsafspraken maken met een brandstofleverancier, het tanken van dure high performance brandstoffen niet toestaan of werknemers laten kennismaken met Het Nieuwe Rijden, wat doorgaans tot een merkbaar lager verbruik leidt. Een ander goed alternatief zou zijn leaserijders te stimuleren goedkoper te tanken bij onbemande stations of buiten de snelwegen. "Op basis van onze ervaring blijkt dat een middelgrote onderneming met een vloot van vijftig auto’s momenteel op jaarbasis gemakkelijk vijftienduizend euro kan besparen door het tank- en rijgedrag van hun leaserijders te beïnvloeden", beweert marketingdirecteur Erik Staat van  LeasePlan. "Bij grote ondernemingen gaat het dus om veel grotere bedragen."

LeasePlan onderzocht in een proefproject onder vijftig van zijn eigen medewerkers de alternatieven om het gedrag van leaserijders te beïnvloeden. Zo analyseerde men onder meer hoe een financiële incentive het meest effectief ingezet kan worden. Uit de pilot (van dus maar vijftig berijders) zou blijken dat medewerkers meer gebruik gingen maken van onbemande tankstations. Het aandeel  ‘onbemand tanken’ steeg van 27 naar 50 procent terwijl het aantal keren dat getankt werd bij dure snelwegstations daalde, namelijk van vijftien naar zes procent. "Het gaat erom dat de gebruiker de stijging van de brandstofprijs voelt en daardoor zijn rijgedrag aanpast", aldus Staat. "Een mogelijkheid daartoe is het invoeren van een beloningssysteem voor zuinig rijdende medewerkers, die gekoppeld kan worden aan zowel tank- als rijgedrag." De LeasePlan deelnemers bespaarden gemiddeld twee- tot driehonderd euro op jaarbasis, met uitschieters naar vierhonderdvijftig euro. Ze kregen aan het eind van de pilot tachtig procent van de besparing uitgekeerd.

Op basis van de resultaten en de feedback uit de pilot werkt LeasePlan momenteel in samenwerking met zusterbedrijf TravelCard aan een nieuwe dienst voor werkgevers en leaserijders. De leasemaatschappij verwacht de nieuwe dienst medio 2012 in Nederland te introduceren.

 

 

Leaserijder trekt zich niets aan van dure brandstof - Automobielmanagement.nl

Leaserijder trekt zich niets aan van dure brandstof

De recente stijgingen van de brandstofprijzen hebben niet of nauwelijks invloed op het tank- en rijgedrag van zakelijke rijders en dat kost werkgevers veel geld. LeasePlan werkt daarom met TravelCard aan een nieuwe dienst om het tankgedrag van leaserijders te kunnen beïnvloeden.

LeasePlan Nederland baseert zich op analyses onder honderdduizend zakelijke rijders in Nederland om te constateren dat zakelijke rijders zich niks aantrekken van de brandstofprijzen. Ook werkgevers die uiteindelijk voor de kosten opdraaien lijken niet gemotiveerd om medewerkers aan te sporen tot minder of zuiniger rijden. Daardoor laat het Nederlandse bedrijfsleven op jaarbasis per bedrijf duizenden tot tienduizenden euro’s aan besparingen liggen, berekent de leasemaatschappij.  

In geval van een extreem hoge olieprijs moeten werkgevers zelf het tank- en rijgedrag van leaserijders beïnvloeden, adviseert LeasePlan. Veel niet-zakelijke automobilisten passen hun rij- en tankgedrag aan bij sterk stijgende brandstofprijzen: ze rijden minder of minder hard of wijken uit naar goedkope aanbieders. Leaserijders met hun tankpas trekken zich niets van de brandstofpijzen aan.

Voor werkgevers zijn er meerdere maatregelen mogelijk. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld prijsafspraken maken met een brandstofleverancier, het tanken van dure high performance brandstoffen niet toestaan of werknemers laten kennismaken met Het Nieuwe Rijden, wat doorgaans tot een merkbaar lager verbruik leidt. Een ander goed alternatief zou zijn leaserijders te stimuleren goedkoper te tanken bij onbemande stations of buiten de snelwegen. "Op basis van onze ervaring blijkt dat een middelgrote onderneming met een vloot van vijftig auto’s momenteel op jaarbasis gemakkelijk vijftienduizend euro kan besparen door het tank- en rijgedrag van hun leaserijders te beïnvloeden", beweert marketingdirecteur Erik Staat van  LeasePlan. "Bij grote ondernemingen gaat het dus om veel grotere bedragen."

LeasePlan onderzocht in een proefproject onder vijftig van zijn eigen medewerkers de alternatieven om het gedrag van leaserijders te beïnvloeden. Zo analyseerde men onder meer hoe een financiële incentive het meest effectief ingezet kan worden. Uit de pilot (van dus maar vijftig berijders) zou blijken dat medewerkers meer gebruik gingen maken van onbemande tankstations. Het aandeel  ‘onbemand tanken’ steeg van 27 naar 50 procent terwijl het aantal keren dat getankt werd bij dure snelwegstations daalde, namelijk van vijftien naar zes procent. "Het gaat erom dat de gebruiker de stijging van de brandstofprijs voelt en daardoor zijn rijgedrag aanpast", aldus Staat. "Een mogelijkheid daartoe is het invoeren van een beloningssysteem voor zuinig rijdende medewerkers, die gekoppeld kan worden aan zowel tank- als rijgedrag." De LeasePlan deelnemers bespaarden gemiddeld twee- tot driehonderd euro op jaarbasis, met uitschieters naar vierhonderdvijftig euro. Ze kregen aan het eind van de pilot tachtig procent van de besparing uitgekeerd.

Op basis van de resultaten en de feedback uit de pilot werkt LeasePlan momenteel in samenwerking met zusterbedrijf TravelCard aan een nieuwe dienst voor werkgevers en leaserijders. De leasemaatschappij verwacht de nieuwe dienst medio 2012 in Nederland te introduceren.