Dat de overheid groen wil inkopen, is al langer bekend. Nu is er het document gepubliceerd dat dit beleid handen en voeten moet geven. Het is een omvangrijk document. Er worden zelfs aanbevelingen in gedaan, bijvoorbeeld om berijders op cursus te sturen (Het Nieuwe Rijden), om bandenspanningsmeters in te bouwen en om met hergebruikte onderdelen te werken. Het totaal aantal dienstauto’s bij het Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen, brandweer en politie bedraagt naar schatting ongeveer veertigduizend. Hier bovenop komen nog de dienstauto’s van de Zelfstandige Bestuursorganen (ZBO’s) zoals het UWV en aan de overheid gelieerde instellingen, zoals onderwijsinstellingen en ziekenhuizen.

Iedere overheid besteedt de inkoop van dienstauto’s op zijn eigen manier aan. Voor de circa duizend dienstauto’s van de departementen (inclusief de hieronder ressorterende diensten) zijn in 2009/2010 twee aanbestedingen geweest: één voor de aanschaf van de voertuigen en één voor het wagenparkbeheer. Hiervoor zijn mantelcontracten gesloten met enkele importeurs (aanschaf) en leasemaatschappijen (extern wagenparkbeheer).

In het nieuwe aanbestedingsdocument worden enkele trends benoemd met betrekking tot de inkoop van dienstauto’s. Allereerst worden de wagenparken (en dus het aantal voertuigen) kleiner doordat overheden steeds meer taken uitbesteden. Maar het aandeel van leaseauto’s zit wel in de lift. Overheden zijn minder dan voorheen geneigd om voertuigen zelf aan te schaffen, te beheren en te onderhouden. Overigens gelden voor het leasen van voertuigen dezelfde criteria als voor aankoop. Daarnaast schaffen vooral gemeenten en provincies voertuigen aan die kunnen rijden op alternatieve brandstoffen om de totstandkoming van lokale beschikbaarheid van duurzame brandstoffen te stimuleren.