Want leaserijders mogen zich dan nauwelijks iets aantrekken van de stijgende brandstofprijzen (en schadelast), werkgevers doen dat wel.

Prodrivelearning.com heeft samen Shell, ALD Automotive en Goodyear deze nieuwe training ontwikkeld. Het bestaat uit zes maandelijkse modules en moet een grote financiële besparing opleveren. Voor heel Nederland kan dat volgens Prodrive oplopen tot vele miljoenen.

Dertig procent van de kosten van een leaseauto kunnen worden beinvloed door middel van lagere verbruikscijfers en minder schades, stelt men bij Prodrive. Bovendien is een wagenpark bij de meeste bedrijven verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de totale CO2-uitstoot, zodat er ook in dit opzicht veel valt te winnen. "We zien dat leaserijders steeds vaker kiezen voor zuinige auto’s die in de bijtellingcategorie van veertien of twintig procent vallen. Maar vervolgens valt het brandstofverbruik door een verkeerde rijstijl alsnog hoger uit", stelt Mark Maaskant van Prodrivelearning.com.

"Onze online training leert deelnemers hoe men een moderne auto op een moderne manier kan bedienen, en hoe ze hun rijstijl kunnen aanpassen om zuiniger en dus schoner te rijden, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. Bijkomend voordeel daarvan is dat een zuinige rijstijl ook veiliger is, en dus minder schade en lagere onderhoudskosten met zich meebrengt. Er zijn bedrijven waar alleen die kosten jaarlijks al oplopen tot een paar miljoen euro of meer, waardoor het besparingspotentieel groot is. En dat terwijl de deelnamekosten vanaf dertig euro per persoon zeker bij de huidige prijzen minder zijn dan een halve tank brandstof. De resultaten van deze training zijn voor bedrijven dus al heel snel meetbaar."

Met in totaal zes verschillende maandelijkse modules meent Prodrivelearning.com bij de deelnemers een gedragsverandering te bewerkstelligen. De lesstof werd dan ook ontwikkeld in samenwerking met een gedragsdeskundige, en bevat onder meer veel filmbeelden en animaties waarin zowel het goede als het foute antwoord wordt toegelicht. Maaskant: "Met interactieve elementen en praktisch toepasbare tips hebben we het lesprogramma zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt, zodat deelnemers actief bij de training worden betrokken. De online training is gewoon leuk om te doen. Op deze manier heeft het proces van gedragsverandering achter het stuur de meeste kans van slagen. Deelnemers ontvangen elke maand via e-mail een uitnodiging voor de volgende module, die vervolgens ongeveer twintig minuten in beslag neemt. De lesstof houdt er overigens ook rekening mee in wat voor type auto iemand rijdt."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding