Eerder beloofde Weekers naar aanleiding van kamervragen dat in navolging van de proef met bestelauto’s ook een pilot met personenauto’s plaats zou vinden. Doel was vast te stellen of blackbox-systemen kunnen leiden tot een betrouwbaar, fraudebestendig en gebruikersvriendelijk manier om automatisch ritten te registreren. Dit zou vervolgens de basis kunnen vormen om het aantal privé-kilometers nauwkeurig te registreren. Met een gestaffelde bijtelling op basis van die privé-kilometers krijgt een berijder die weinig privé-kilometers rijdt dan een lagere bijtelling.

De staatsecretaris constateert echter nu al dat er systemen bestaan die voldoen aan de eerder genoemde eisen. Het gaat eerder om het bepalen welke systemen en welke leveranciers voldoen. Hiervoor heeft de Belastingdienst een normenkader opgesteld en vrijgegeven.

Wat nog wel onderzocht moet worden, is de hoogte van de diverse staffels. De planning is dat eerst de bestelauto’s per 1 januari 2013 te maken gaan krijgen met een gestaffelde bijtelling voor privé gebruik. Wanneer personenauto’s hiervoor in aanmerking komen, staat niet in de brief. VAVDZ pleit ervoor om de gestaffelde bijtelling voor personenauto’s eveneens op deze datum in te laten gaan.