Leaserijders mogelijk dupe van lange levertijden

Een aantal automodellen is erg populair omdat er nog een lage bijtelling voor geldt als ze voor 1 juli 2012 worden geleverd. Maar de levertijden van deze auto’s kunnen problemen opleveren voor de leaserijder. Want mocht de auto na 1 juli geleverd worden, dan is de berijder de dupe.

VAVDZ adviseert om de levertijd uitdrukkelijk en als ontbindende voorwaarde vast te leggen. Per 1 juli worden de CO2-normen voor de lage bijtelling aangescherpt. In de categorie van veertien procent verdwijnen  22 modellen. In de 20%-categorie verdwijnen er 26. En dit is niet de laatste aanscherping want per 1 januari 2013 staat de volgende aanscherping op het programma. Een flink aantal leaserijder heeft dit eerste halfjaar een auto besteld om nog gebruik te kunnen maken van de lage bijtelling. De auto moet dan wel op naam gezet worden voor 1 juli 2012. Als dit niet lukt, dan zit de berijder vast aan een hogere bijtelling. Dit nadeel zou bij een gemiddelde leaseauto gedurende de looptijd al snel  2,5 duizend euro zijn.

De algemene voorwaarden die autobedrijven hanteren geven aan dat zij niet verantwoordelijk zijn voor kosten die voortkomen uit overheidsmaatregelen, mocht de levertijd langer zijn dan verwacht. De Vereniging Auto van de Zaak adviseert berijders daarom schriftelijk vast te leggen dat de koop ontbonden wordt als de auto niet op tijd wordt geleverd. Alleen als dit gebeurt, is de leaserijder in de gelegenheid een ander model te kiezen dat nog wel in de lage bijtellingscategorie blijft vallen.

 

 

Leaserijders mogelijk dupe van lange levertijden - Automobielmanagement.nl

Leaserijders mogelijk dupe van lange levertijden

Een aantal automodellen is erg populair omdat er nog een lage bijtelling voor geldt als ze voor 1 juli 2012 worden geleverd. Maar de levertijden van deze auto’s kunnen problemen opleveren voor de leaserijder. Want mocht de auto na 1 juli geleverd worden, dan is de berijder de dupe.

VAVDZ adviseert om de levertijd uitdrukkelijk en als ontbindende voorwaarde vast te leggen. Per 1 juli worden de CO2-normen voor de lage bijtelling aangescherpt. In de categorie van veertien procent verdwijnen  22 modellen. In de 20%-categorie verdwijnen er 26. En dit is niet de laatste aanscherping want per 1 januari 2013 staat de volgende aanscherping op het programma. Een flink aantal leaserijder heeft dit eerste halfjaar een auto besteld om nog gebruik te kunnen maken van de lage bijtelling. De auto moet dan wel op naam gezet worden voor 1 juli 2012. Als dit niet lukt, dan zit de berijder vast aan een hogere bijtelling. Dit nadeel zou bij een gemiddelde leaseauto gedurende de looptijd al snel  2,5 duizend euro zijn.

De algemene voorwaarden die autobedrijven hanteren geven aan dat zij niet verantwoordelijk zijn voor kosten die voortkomen uit overheidsmaatregelen, mocht de levertijd langer zijn dan verwacht. De Vereniging Auto van de Zaak adviseert berijders daarom schriftelijk vast te leggen dat de koop ontbonden wordt als de auto niet op tijd wordt geleverd. Alleen als dit gebeurt, is de leaserijder in de gelegenheid een ander model te kiezen dat nog wel in de lage bijtellingscategorie blijft vallen.