Het aantal auto’s op duurzame en alternatieve brandstoffen is nog beperkt, maar komt wel in beweging, zegt directeur Nienhuis.

Noordlease heeft een park van ongeveer tienduizend auto’s en zet ieder jaar ruim drieduizend  nieuwe voortuigen op de weg. Over het eerste half jaar van 2012 waren dit bijna 1.600 voertuigen. Het rijdend wagenpark van leasemaatschappijen in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gegroeid met 1,68%. Maar bij Noordlease komt die groei uit op 3,5%, benadrukt directeur Nienhuis.

Wat blijkt nog meer uit de cijfers? De verhouding tussen benzineauto’s en voertuigen met een dieselmotor is ongeveer fiftyfifty. Meer dan 1.200 van de bestellingen uit de eerste zes maanden zijn auto’s met energielabel A of B. Vooral de modellen met een bijtelling van veertien of twintig procent zijn populair – ren beeld wat voor de hele markt opgaat.

Het aantal auto’s op duurzame en alternatieve brandstoffen is nog beperkt, maar komt wel in beweging, zegt de directeur. "Drie procent van de nieuw bestelde auto’s is (deels)elektrisch aangedreven of rijdt op groen gas. Met name de Opel Ampera doet het goed." Ook het downsizen zet door. De gemiddelde cataloguswaarde daalt dit jaar met tien procent, zegt Nienhuis. "De zakelijke rijder denkt steeds vaker vanuit de portemonnee en kiest dus voor een kleinere, goedkopere auto in combinatie met een lager bijtellingspercentage."

De automerken die het goed doen bij de zakelijke rijders zijn Volkswagen, Renault, Opel en Peugeot. De Peugeot Partner en de Ford Transit zijn populaire bedrijfsauto’s.