NZO: ‘segment auto’s vanaf 50 mille gaat instorten’

Uit de presentatie van de belangrijkste conclusies van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012 (NZO) bleek onder meer dat de merkloyaliteit verder blijft afbrokkelen. Diverse automerken moeten zich ernstig zorgen maken.

De conclusies werden door onderzoeker Eric Vousten gepresenteerd aan de bezoekers van het Driving Business Event, wat was georganiseerd door het vakblad Automobiel Management (AM). "We hebben vorig jaar de attractiviteitsindex geïntroduceerd. Hierbij stellen we vast in welke mate de zakelijke rijder zich aangetrokken voelt tot een automerk. Het blijkt nu dat deze index nauwkeurig de dalende en groeiende merken in het zakelijke segment heeft voorspeld. De attractiviteitsindex 2012 geeft een duidelijk beeld van de mogelijkheden die de diverse automerken hebben in de nabije toekomst.  Sommige merken gaan een goede periode tegemoet, ik denk aan Citroën, Fiat, Honda, Mitsubishi, Nissan en de VW-merken Seat, Skoda en Volkswagen. Andere merken zullen zich min of meer kunnen handhaven maar dan zijn er ook die meer of minder marktaandeel gaan verliezen in de zakelijke markt want merken als Audi, BMW, Hyundai en Lexus scoren negatief." Opvallend is dat de laatstgenoemde merken het afgelopen jaar juist een stevige groei hebben doorgemaakt; blijkbaar spelen er nu argumenten een rol waardoor deze merken, op dit moment, minder attractief worden gevonden. De resultaten zijn statistisch serieus te nemen want ruim tweeduizend zakenautorijders werkten aan het onderzoek mee.

Het onderzoek constateert verder dan er globaal vijf groepen van zakenautorijders zijn. Vousten: "Wij hebben die vijf groepen gedefinieerd op basis van overeenkomende eigenschappen. Opvallend daarbij is dat de groep van autoliefhebbers sterk in omvang afneemt en de groep van de calculerende berijders blijft groeien. Het is inmiddels zover gekomen dat meer dan de helft van de zakenautorijders de ratio boven de emotie stelt bij de keuze voor een auto van de zaak. Wat dat betreft is het keerpunt bereikt. Je merkt duidelijk dat de zakelijke rijder kostenbewuster wordt. Een lagere bijtelling betekent gewoon een hoger netto salaris." Ook de gevolgen van de invoering van de voorgenomen fiscale maatregelen, zullen groot zijn. "Met name voor het segment van auto’s vanaf vijftig mille. We hebben kunnen uitrekenen dat als het per 1 januari aanstaande vrijwel onmogelijk wordt voor de zakelijke rijder om de zakenauto buiten de bijtelling te houden, het dure segment met maar liefst met een derde deel zal inzakken. Dat is geen goed nieuws voor de autobranche, want duurdere auto’s zijn interessant voor de marge."

Het NZO is voor de vierde keer uitgevoerd. Het is een samenwerking tussen AM en RDC?Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek met als doel het uitvoeren van kwalitatief hoogstaand, betrouwbaar en actueel onderzoek op het gebied van de zakenauto. De conclusies zijn degelijk onderbouwd en uitermate relevant voor de autobranche.

De basisuitgangspunten van het NZO zijn steeds gelijk en zijn gebaseerd op drie basisvragen:

1.Hoe belangrijk is emotie (nog) bij de keuze voor een zakenauto?

2.Wat is de invloed van het overheidsbeleid inzake fiscale bijtelling?

3.Wat is de rol van de autoregeling van de werkgever op de keuze?

Dit jaar is bovendien extra aandacht besteed aan de zakelijke rijders zélf. Wie zijn zij? Wat voor keuzes maken zij? Waar wonen zij? Hoe zijn ze te segmenteren? De berijders hebben grote bereidheid getoond om aan het onderzoek mee te werken. Ruim tweeduizend van hen deden mee.

Downloaden Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012? klik HIER

 

Reacties

Ik kan me wel voorstellen dat de enquette-uitkomst een terugval voor auto’s met een (huidige) cons. prijs van meer dan 50 mille voorspelt, maar de respondenten hebben veelal nog niet in de gaten dat de verandering van BPM per 1 jan as (nog maar 3 maanden te gaan) vooral een prijsverlaging van duurdere auto’s met zich meebrengt omdat dan de basis BPM heffing over de cat. prijs komt te vervallen en er alleen nog maar op CO2 uitstoot een heffing wordt berekend

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Dan wordt het voor de duurdere (hoog segment) merken nog belangrijker om zich te profileren en budget vrij te maken voor actieve acquisitie.

Geplaatst door: Monique Bakx op

tweeduizend deelnemers wat zegt dit over de representativiteit van het onderzoek in relatie tot merken/modellen en prijzen?een aantal merken is minder prijs/marktgevoelig. als je een statussymbool bent geworden gelden er andere marketingwetten. uiteraard zal er worden gereageerd met dien verstande Nederland is een klein afzetgebied tov van bijv. Duitsland&Frankrijk enz. ik verwacht dat het wel zal meevallen. Time will tell.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

zijn de deelnemers van dit onderzoek allemaal zakelijke rijders met een auto van minder dan 50 mile??

Geplaatst door: M. op
NZO: ‘segment auto’s vanaf 50 mille gaat instorten’ - Automobielmanagement.nl

NZO: ‘segment auto’s vanaf 50 mille gaat instorten’

Uit de presentatie van de belangrijkste conclusies van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012 (NZO) bleek onder meer dat de merkloyaliteit verder blijft afbrokkelen. Diverse automerken moeten zich ernstig zorgen maken.

De conclusies werden door onderzoeker Eric Vousten gepresenteerd aan de bezoekers van het Driving Business Event, wat was georganiseerd door het vakblad Automobiel Management (AM). "We hebben vorig jaar de attractiviteitsindex geïntroduceerd. Hierbij stellen we vast in welke mate de zakelijke rijder zich aangetrokken voelt tot een automerk. Het blijkt nu dat deze index nauwkeurig de dalende en groeiende merken in het zakelijke segment heeft voorspeld. De attractiviteitsindex 2012 geeft een duidelijk beeld van de mogelijkheden die de diverse automerken hebben in de nabije toekomst.  Sommige merken gaan een goede periode tegemoet, ik denk aan Citroën, Fiat, Honda, Mitsubishi, Nissan en de VW-merken Seat, Skoda en Volkswagen. Andere merken zullen zich min of meer kunnen handhaven maar dan zijn er ook die meer of minder marktaandeel gaan verliezen in de zakelijke markt want merken als Audi, BMW, Hyundai en Lexus scoren negatief." Opvallend is dat de laatstgenoemde merken het afgelopen jaar juist een stevige groei hebben doorgemaakt; blijkbaar spelen er nu argumenten een rol waardoor deze merken, op dit moment, minder attractief worden gevonden. De resultaten zijn statistisch serieus te nemen want ruim tweeduizend zakenautorijders werkten aan het onderzoek mee.

Het onderzoek constateert verder dan er globaal vijf groepen van zakenautorijders zijn. Vousten: "Wij hebben die vijf groepen gedefinieerd op basis van overeenkomende eigenschappen. Opvallend daarbij is dat de groep van autoliefhebbers sterk in omvang afneemt en de groep van de calculerende berijders blijft groeien. Het is inmiddels zover gekomen dat meer dan de helft van de zakenautorijders de ratio boven de emotie stelt bij de keuze voor een auto van de zaak. Wat dat betreft is het keerpunt bereikt. Je merkt duidelijk dat de zakelijke rijder kostenbewuster wordt. Een lagere bijtelling betekent gewoon een hoger netto salaris." Ook de gevolgen van de invoering van de voorgenomen fiscale maatregelen, zullen groot zijn. "Met name voor het segment van auto’s vanaf vijftig mille. We hebben kunnen uitrekenen dat als het per 1 januari aanstaande vrijwel onmogelijk wordt voor de zakelijke rijder om de zakenauto buiten de bijtelling te houden, het dure segment met maar liefst met een derde deel zal inzakken. Dat is geen goed nieuws voor de autobranche, want duurdere auto’s zijn interessant voor de marge."

Het NZO is voor de vierde keer uitgevoerd. Het is een samenwerking tussen AM en RDC?Centraal Bureau Mobiliteit Statistiek met als doel het uitvoeren van kwalitatief hoogstaand, betrouwbaar en actueel onderzoek op het gebied van de zakenauto. De conclusies zijn degelijk onderbouwd en uitermate relevant voor de autobranche.

De basisuitgangspunten van het NZO zijn steeds gelijk en zijn gebaseerd op drie basisvragen:

1.Hoe belangrijk is emotie (nog) bij de keuze voor een zakenauto?

2.Wat is de invloed van het overheidsbeleid inzake fiscale bijtelling?

3.Wat is de rol van de autoregeling van de werkgever op de keuze?

Dit jaar is bovendien extra aandacht besteed aan de zakelijke rijders zélf. Wie zijn zij? Wat voor keuzes maken zij? Waar wonen zij? Hoe zijn ze te segmenteren? De berijders hebben grote bereidheid getoond om aan het onderzoek mee te werken. Ruim tweeduizend van hen deden mee.

Downloaden Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012? klik HIER

 

Reacties

Ik kan me wel voorstellen dat de enquette-uitkomst een terugval voor auto’s met een (huidige) cons. prijs van meer dan 50 mille voorspelt, maar de respondenten hebben veelal nog niet in de gaten dat de verandering van BPM per 1 jan as (nog maar 3 maanden te gaan) vooral een prijsverlaging van duurdere auto’s met zich meebrengt omdat dan de basis BPM heffing over de cat. prijs komt te vervallen en er alleen nog maar op CO2 uitstoot een heffing wordt berekend

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Dan wordt het voor de duurdere (hoog segment) merken nog belangrijker om zich te profileren en budget vrij te maken voor actieve acquisitie.

Geplaatst door: Monique Bakx op

tweeduizend deelnemers wat zegt dit over de representativiteit van het onderzoek in relatie tot merken/modellen en prijzen?een aantal merken is minder prijs/marktgevoelig. als je een statussymbool bent geworden gelden er andere marketingwetten. uiteraard zal er worden gereageerd met dien verstande Nederland is een klein afzetgebied tov van bijv. Duitsland&Frankrijk enz. ik verwacht dat het wel zal meevallen. Time will tell.

Geplaatst door: H. Warmenhoven op

zijn de deelnemers van dit onderzoek allemaal zakelijke rijders met een auto van minder dan 50 mile??

Geplaatst door: M. op