Vorig jaar werden de autoregelingen ook al door veertig procent van de bedrijven strakker getrokken, bleek uit het NZO 2011. In negentig procent betreft de aanscherping een verzwaring van de condities, vooral bij grotere bedrijven. De meest genoemde maatregelen zijn beperking keuze (milieulabel, catalogusprijs, merken) en invoeren van een eigen bijdrage. Maar ook afkoopregelingen en eigen risico’s worden ingevoerd.

Daarbij geeft slechts zes procent van de werkgevers de medewerker de gelegenheid zelf keuzes te maken middels een persoonsgebonden mobiliteitsbudget, benadrukt de Vereniging Auto van de Zaak. Bovendien: slechts tien procent beloont de berijder voor goed rijgedrag, waarvan 75 procent die dit doet, aantoonbaar meet dat het effect heeft. VAVDZ-voorzitter Huisman hierover: "Werkgevers schieten door. Een te strikte autoregeling kost je meer dan het oplevert. De auto is voor je het weet het meest besproken onderwerp bij het koffieapparaat. Onbalans in een autoregeling is een grote bron van ergernis voor de berijder. Dit gaat ten koste van de efficiency en veroorzaakt een daling in de medewerkerstevredenheid."

En berijders hebben het al moeilijk met de nieuwe fiscale regels. Vanaf 2013 is het vrijwel onmogelijk om de auto buiten de bijtelling te houden, omdat ook woon-werk kilometers als privé aangemerkt worden. Verder worden ook de normen voor de lage bijtelling, per 1 januari 2013, verder aangescherpt. VAVDZ waarschuwt de overheid voor inefficiency, kosten en fraude. Huisman: "Je roept misbruik en het zoeken naar mazen in de wet op je af indien de regelgeving als te zwaar, te complex en onrechtvaardig ervaren wordt."