Toyota concludeert uit de jongste verbruikscijfers van stekkerhybrides zoals de Prius Plug-in Hybrid dat de fabrieksopgave (ECE-norm) van een semi-elektrische auto best haalbaar is als de berijder zich er tenminste voor inspant. Daarom levert Toyota elke Prius Plug-in Hybrid standaard met het Toyota Oplaad Service Pakket (oplaadpunt thuis en twee verschillende oplaadsnoeren/stekkers). De maatregelen moeten ervoor zorgen dat het elektrisch rijden van een Prius Plug-in Hybrid wordt gemaximaliseerd.

De cijfers die leasemaatschappij Arval maandag 5 november onthulde, laten zien dat het gemiddeld verbruik van een stekkerhybride in de praktijk zeer uiteenloopt. Maar de cijfers laten ook zien dat stekkerhybrides de zuinigste auto’s zonder actieradiusbeperking zijn, zo concludeert Toyota. Voorbeeld: de best presterende Prius Plug-in-rijder noteerde een gemiddeld praktijkverbruik van slechts 1,5 liter per 100 kilometer.

Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2012 (NZO van AM en RDC, download) is gebleken dat nog heel veel bedrijven de berijders niet informeren over het door hen gerealiseerde brandstofverbruik. Er is nog veel potentie om op dit gebied verdere kostenbesparingen te realiseren want slechts tien procent van de bedrijven beloont goed gedrag daadwerkelijk. Dat is van belang omdat anderzijds uit hetzelfde NZO 2012 is gebleken dat berijders best zuiniger willen rijden, als er iets (beloning, voordeel) tegenover staat. En ten derde blijkt uit het NZO dat, naast de overheid als fiscale stimulator, de werkgever een belangrijke speelt in het keuzeproces van de zakenauto.

Louwman & Parqui, de distributeur van Toyota/Lexus in Nederland, roept om deze reden werkgevers en leasemaatschappijen op de berijders van een plug-in hybrid aan te moedigen hun auto met ratio te gebruiken. Dat levert winst op voor het milieu maar ook lagere brandstofkosten voor de werkgevers. Om dat stimuleren gemakkelijker te maken, biedt Toyota een intelligente tankpas aan die niet alleen het verbruik van de Prius Plug-in Hybrid bijhoudt, maar die ook aangeeft hoe vaak een auto wordt opgeladen én waarmee de berijder eventueel zelf gemaakte energiekosten kan declareren. Om werkgevers en leasemaatschappijen te helpen plug-in hybrides optimaal in te zetten, heeft Toyota een brochure ontwikkeld. Daarin wordt niet alleen ingegaan op bijvoorbeeld het te verwachten benzineverbruik, maar ook hoe berijders kunnen worden gestuurd op hun oplaadgedrag.

De fiscale richtlijnen van de Nederlandse overheid zijn gebaseerd op Europese richtlijnen. De insteek van de overheid is gericht op het stimuleren van auto’s die volgens de officiële Europese richtlijnen een CO2-uitstoot hebben van minder dan 50 g/km. Deze regels zijn gebaseerd op de Europese Supercredit regeling, die geldt voor alle auto’s en is techniekneutraal.

* Verbruikscijfers wijken in de praktijk vrijwel altijd af van de ECE-norm. Dat geldt voor alle auto’s – zuinig én onzuinig. Maar hoe zuiniger het model, hoe groter de procentuele afwijking. Voor een auto met een ECE-norm van 10 L/100 kilometer, staat 1 liter extra voor een meerverbruik van tien procent. Op een auto met een fabrieksopgave van 2L/100km, betekent diezelfde extra liter procentueel een toename van vijftig procent.