Koops Furness wist volgens haar berijders vooral te overtuigen op het gebied van onderhoud, schade en pech. De leasemaatschappijen werden op een vijftal onderdelen beoordeeld.

Voor de winnaar van vorig jaar, Arval, was er dit jaar geen podiumplek. De leasemaatschappij eindigde met 74 punten op de vierde plek. Het moest zijn meerdere erkennen vooral op het punt ‘contractueel’ en ‘onderhoud’. Op het gebied van communicatie scoorde Arval wel weer hoog.

Organisator Martin Huisman van de VAvdZ somt een aantal criteria op waar de leaserijder op beoordeelt. "Persoonlijk contact, keuzevrijheid en goede hulp bij calamiteiten zoals pech zijn voor de berijder het allerbelangrijkst. Dit lijkt zo simpel en logisch, maar toch blijkt dit in de praktijk uiterst moeilijk te realiseren." Huisman kreeg vele voorbeelden en anekdotes binnen waaruit blijkt dat veel onvrede voortkomt uit gebrekkig menselijk handelen of simpelweg uit een verkeerd georganiseerd proces. "Ook dit jaar zien we weer grote verschillen in de performance van leasemaatschappijen. Wat opvalt is dat er geen significant verschil te constateren is tussen groot of klein. Wel is het duidelijk dat de ene leasemaatschappij veel meer oog heeft voor de berijder dan de andere leasemaatschappij. "

In totaal zijn er 74 verschillende leasemaatschappijen door ruim duizend berijders beoordeeld (57 in 2011). In de individuele resultaten worden echter alleen leasemaatschappijen met meer dan tien beoordelingen apart benoemd. Er zijn negentien leasemaatschappijen met tien of meer ingevulde enquêtes. De individuele resultaten worden door VAVDZ aangemerkt als ‘indicatief’.

De resultaten zijn te downloaden vanaf de site http://www.vavdz.nl/