Bovendien zullen dan slechts vijf auto’s aan de zakelijk rijder kunnen worden verkocht tegen 14%. Dat blijkt uit een analyse door AutoDisk, op verzoek van AutoleaseWereld. Begin dit jaar werd die exercitie ook al uitgevoerd en toen  voorspelde AutoDisk een slachting in de lage bijtellingcategorieën. Nu in januari de normen weer verder worden aangetrokken, maar er tegelijkertijd nieuwe zuinige auto’s – al dan niet hybride en/of elektrische – op de markt zijn gekomen, is het plaatje aan verversing toe. Toch verandert er in grote lijnen weinig, blijkt uit de cijfers.

Zo vallen momenteel 340 uitvoeringen in de 14% categorie en 1.639 in de 20%. Ter vergelijking: voor zo’n 6.374 uitvoeringen moet de volle mep bijtelling worden betaald. Bij gelijkblijvend aanbod blijven er in de 14% categorie in 2013 precies 133 uitvoeringen over, in 2014 zijn dat er nog maar 17 en in 2015 vallen alleen nog twee Toyota’s en 3 elektrische Fiskers in deze categorie.

In de 20% categorie blijft er wat meer hangen: volgend jaar 1.363 (16% van aanbod), in 2014 precies 1.101 en in 2015 zo’n 910 auto-uitvoeringen. Volkswagen blijft sterk vertegenwoordigd in de 20% met zo’n 151 modellen. Audi volgt met 85 modellen en Renault met 72. Alain Snel, directeur van AutoDisk: "Importeurs zouden nu de druk op de fabrikant moeten opvoeren om extra zuinige uitvoeringen voor Nederland te maken."

De huidige 0% bijtelling, nu weggelegd voor 16 elektrische auto’s en plug-ins, gaat  in 2014 volgens de huidige plannen verdwijnen. Voor de allerzuinigste auto’s moet dan 7% worden bijgeteld. Voor leasemaatschappijen zal verdere downgrading in de toekomst nog meer voelbaar worden, stelt men bij AutoDisk. Want volgens Snel geldt de volgende ‘formule’: meer bijtelling = keuze voor kleine of laag gemotoriseerde auto (die ook wordt gestimuleerd) = lagere aanschafprijs = lagere leaseprijzen en lagere investeringen."