Het  is een voor de zakelijke markt ontwikkelde afgeleide van DriveNow van moederbedrijf BMW. Een werknemer kan online een Alphacity-auto uit het wagenpark reserveren, deze met een RFID-pasje starten en bij terugkomst vervolgens binnen een van te voren met gps-coördinaten afgebakend gebied weer parkeren.

Dit soort concepten zullen volgens John Spies, ceo van Alphabet, de traditionele leasecontracten steeds meer gaan vervangen. "Er komt minder vraag naar bezit en meer naar gebruik. De vaste kosten van een auto zijn zo hoog dat hij feitelijk niet stil kan staan, de bezettingsgraad moet omhoog."

Eén van de voordelen voor bedrijven is dat de meerkosten van het Alphacity-concept – dat het maandelijkse leasetarief met 100 tot 150 euro verhoogt – weer terugverdiend kunnen worden door de auto bijvoorbeeld in de weekeinden te verhuren aan het eigen personeel. De leasemaatschappij wil zijn nieuwe deelautoproject in de komende maanden breed in de markt gaan zetten. Zo wordt er ook gewerkt aan een versie die is gekoppeld aan het mobiliteitsbudget.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding