De prijzen in de overige klassen namen met kleinere stappen toe, alleen leaseauto’s uit de lagere middenklasse (C-segment) werden ontzien en bleven onveranderd in prijs. Dit en meer volgt uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door AUMACON.
De leasetarieven voor personenauto’s zijn vergeleken met een jaar geleden (Q3-2011) met gemiddelde 1,0 procent omhoog gegaan. Het prijsindexcijfer voor personenauto’s staat voor het derde kwartaal van 2012 nu op 102,0 punten, terwijl dat een jaar voordien nog 101,0 was. Als basisjaar houdt het CBS 2010 aan, het prijsniveau van dat jaar is gesteld op 100.
Sinds 2010 zijn de prijsverschillen tussen de verschillende modelsegmenten wel verder uiteen gaan lopen. Zo staat het A-segment nu op een index van 107,8 punten, terwijl het B-segment in diezelfde tijd vrijwel stationair op 100,8 punten is blijven staan. Ook de C-, D- en E-segmenten noteren over twee jaar gezien nauwelijks prijsveranderingen; het C-segment staat nu op 101,9 -punten, het D-segment op 101,1 punten, het E-segment staat nu op 101,1 punten.
Ook dieselauto’s zijn in twee jaar tijd per saldo niet in prijs gewijzigd (index 100,2), terwijl benzineauto’s (waaronder veel A-segmentauto’s) juist bijna vier procent duurder werden in de lease. Auto’s met alternatieve brandstof of LPG werden in Q3-2012 zelfs iets goedkoper en staan nu op een leaseprijsindex van 99,2 punten.
Nadat de prijzen voor bestelautolease in het tweede kwartaal van dit jaar nog 0,7 procent klommen, werd in Q3 een algehele prijsdaling van 0,4 procent genoteerd. Een gemiddelde leasebestelauto staat nu op een prijsindex van 102,5 – waarbij nauwelijks verschil tussen diesel en benzineversies te noteren valt. De gemiddelde vrachtauto bleef vrijwel onveranderd op een index van 99,6 punten.
Zie voor een compleet cijferoverzicht op http://www.aumacon.nl/.
Prijsindex operationele autolease |
||
(nieuwe contracten, excl. brandstof) |
||
2010= 100 |
||
Q3-2012 |
Q3-2011 |
|
Personenauto’s |
101,9 |
101,0 |
A-segment |
107,81 |
103,5 |
B-segment |
100,8 |
99,6 |
C-segment |
101,9 |
102,4 |
D-segment |
101,1 |
99,9 |
E-segment |
100,9 |
100,4 |
MPV-segment |
103,0 |
100,1 |
SUV-segment |
102,2 |
101,1 |
diesel |
10020 |
100,5 |
benzine |
103,9 |
101,3 |
alternatieve brandstof |
99,2 |
101,4 |
/LPG |
||
Bron: CBS; bewerking: AUMACON |