Vorig jaar lagen de percentages nog fors anders: 38,3 procent van de nieuw registraties betrof een benzineauto tegenover 61,6 procent voor diesel. De reden dat vooral particulieren gaan voor benzine heeft alles te maken met de vernieuwde belastingmaatregelen (BIV) en de steeds kleiner wordende kloof tussen benzine- en dieselprijzen bij onze zuiderburen.

Maar zakelijk ziet het er dus heel anders uit. Volgens Athlon Car Lease gaat 98 procent voor diesel. De resterende twee procent wordt ingenomen door de hybride- en benzinewagens. Op de website MobiMix legt een Athlon-manager uit waarom de Belgische fleetowner nog altijd opteert voor diesel. "Een dieselwagen verbruikt minder en de herverkoopwaarde bij einde contract ligt hoger. Maar ook: de combinatie van hogere accijnzen op benzine en een autofiscaliteit die een sterke nadruk legt op de CO2-uitstoot, maken van de dieselauto de beste koop." Maar het grote verschil tussen particulier en zakelijk zit hem ook in het gegeven dat de Belgische overheid de leaseauto anders belast dan de privéauto. De eerder genoemde nieuwe belastingmaatregelen (BIV) die diesels zwaarder belast, geldt niet voor leaseauto’s. (bron: Autoleasewereld)