Net als bijvoorbeeld de RAI Vereniging en autoleasebedrijfvereniging VNA ziet de Vereniging Auto Van De Zaak de gestaffelde bijtelling die Weekers voor ogen heeft wel zitten. "Maar de invulling ervan bepaalt of we er echt blij van worden", aldus voorzitter Martin Huisman. "Bij de overheid moet immers alles budgetneutraal. De 25 procent bijtelling die nu maximaal wordt gerekend is echt het maximum in Europa, het moet zeker niet duurder gaan worden voor de zakelijke automobilist."  Zijn VAVDZ bepleit dan ook om de bijtellingskorting die op dit moment wordt gegeven aan auto’s met een lage CO2-uitstoot te verrekenen in de nieuwe staffels. "De CO2-uitstoot speelt al een grote rol in de verkoopprijs, dat lijkt ons afdoende", stelt Huisman. "We weten al dat de lage bijtellingscategorieën gaan veranderen, dus dit is een mooie gelegenheid om over te stappen op een simpeler systeem." Huisman vindt vijftienduizend privékilometers daarbij een mooi omslagpunt. "Als je meer rijdt, betaal je het maximale tarief van 25 procent, daaronder ben je goedkoper uit. Een faire uitgangsbasis, want op dit moment maakt het niets uit of je zeshonderd of honderdduizend  privékilometers rijdt. Er is geen enkele incentive om minder te gaan rijden." Volgens VAVDZ past het geplande bijtellingssysteem in de huidige tijdsgeest. "Het stimuleert minder kilometers te maken en past bij onderwerpen als thuiswerken, downsizing en kosten besparen", aldus Huisman.

Administratief gedrocht

De poging die in 2004 werd ondernomen om de gestaffelde bijtelling in te voeren, mislukte volgens Huisman omdat het een ‘administratief gedrocht’ was. "Maar de tijden zijn veranderd, dankzij ritregistratiesystemen is de kilometeradministratie geen probleem meer", stelt hij. "Over een jaar of tien zit zo’n systeem gewoon af fabriek in auto’s. Ik mis alleen één element in die discussie en dat is de privacy, het is niet de bedoeling dat Jan-en-alleman weet waar een werknemer uithangt. Maar dat kun je oplossen door systemen bijvoorbeeld te voorzien van een ‘privéknop’ en werknemers de mogelijkheid te bieden om bij misbruik een klacht in te dienen." Deze aandachtspunten ten spijt ziet Huisman de gestaffelde bijtelling als een stap vooruit. "Het huidige bijtellingssysteem is doorgedraaid, met die continu veranderende bijtellingscategorieën", vindt hij. "Het nieuwe systeem is eerlijker, alleen moet er wel een overgangsregeling komen bij de invoering ervan. En het valt of staat allemaal bij de invulling van de staffels. Het is niet de bedoeling dat we met zijn allen meer gaan betalen."

Grand Thornton: mogelijk groot drama

Bij de gestaffelde bijtelling gaat iemand die veel privékilometers rijdt met de auto van de zaak logischerwijs meer betalen dan iemand die maar weinig privé rijdt. Volgens John Boer, senior belastingadviseur bij Grand Thornton, is dit vooral voor werkgevers niet per definitie positief. Hij denkt zelfs dat de invoering ervan op een ‘groot drama’ kan uitlopen. "Het streven is het aantal regels te verminderen en een administratieve lastenverlichting te bewerkstelligen, maar er is eerder sprake van het tegenovergestelde", stelt Boer. "Er zijn nu al zes verschillende bijtellingspercentages op basis van de CO2-uitstoot met overgangsregelingen. Als daar nu nog kortingspercentages bijkomen, is het nauwelijks meer te volgen." Bovendien, wie een lagere bijtelling wil, moet een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Boer vraagt zich af wie dat gaat controleren. "Een werkgever zit niet te wachten op al die rompslomp", zegt hij. "Wat als er achteraf blijkt dat er toch meer dan beperkt privégebruik is geweest? Moeten werkgevers dat dan in de loonadministratie aanpassen en vervolgens de extra belasting verhalen op de werknemer? Of gaat de belastingdienst dan naheffen bij de werknemers, inclusief de werkgeverpremies?"  Grand Thorton is dan ook van mening dat het er vooralsnog niet beter op wordt. Boer: "We zijn benieuwd naar concretere plannen."