De Motorrijtuigenbelasting blijft in 2014 wel gebaseerd op CO2-uitstoot, maar de grenzen voor vrijstelling worden naar beneden bijgesteld. In 2013 komt een benzineauto in aanmerking voor vrijstelling bij een uitstoot van 110 gram CO2 per kilometer en een dieselauto bij 95 gram per kilometer. Vanaf 2014 wordt dit gelijkgetrokken en de grens gelegd op 50 gram CO2 per kilometer.

Uit onderzoek van Business Lease Nederland blijkt dus dat door deze maatregel een kwart van de zakelijke leaseauto’s gemiddeld 840 euro per jaar duurder wordt. Voor het totale zakelijke wagenpark in Nederland levert dit de overheid ruim 150 miljoen euro per jaar extra inkomsten op.

Dick Cozijnsen, commercieel directeur van Business Lease Nederland: "Zakelijk Nederland heeft de afgelopen jaren meegewerkt aan de duurzaamheidsambitie van de overheid. Steeds meer auto’s zijn vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting doordat ze aan de duurzaamheidsnormen voldeden. De nieuwe doelstelling van de overheid is voor het huidige wagenpark onhaalbaar, want de CO2-uitstoot van een rijdende auto kan niet worden verlaagd. Hierdoor wordt zakelijk Nederland voor hun eerdere medewerking aan het behalen van de doelstelling van de overheid ‘gestraft’."

Bron: Autoleasewereld