De (parkeer)tarieven gaan dan ook omhoog. Toch wil de Nederlandse importeur meer gaan inzetten op dergelijke nieuwe mobiliteitsconcepten.

Dat heeft volgens AutoleaseWereld Huub Dubbelman van Mercedes Benz Nederland gisteren laten weten op Fleet Expo. Car2Go is inmiddels actief in achttien steden in Amerika en Europa. In een drietal steden, waaronder Amsterdam, rijden alleen elektrische smarts rond. In totaal worden zevenduizend auto’s ingezet, waaronder duizend elektrische.

Car2Go is een paar jaar geleden door Mercedes zelf opgezet en gefinancierd, benadrukt Dubbelman. Het initiatief moet aantonen dat de autobouwer gelooft in dergelijke mobiliteitsconcepten. En dat moet vooral ook de zakelijke markt weten. Onder meer daarom zet Dubbelman in op uitbreiden van het verzorgingsgebied in Amsterdam. Nu is dat nog redelijk beperkt, tot binnen de stadsring. Met een aantal stadsdelen is Car2Go dan ook in gesprek. Van de zomer hoopt Dubbelman de groei te kunnen doorzetten.

Maar eerst gaat het parkeertarief omhoog, van negen eurocent per minuut nu naar negentien eurocent vanaf 1 mei. "We zaten te laag vergeleken met de gewone tarieven voor parkeren in Amsterdam. Daardoor hielden mensen de auto ‘vast’. Soms wel een hele werkdag, want het is  goedkoper dan de eigen auto stallen op een parkeerplaats. Dat vasthouden van de auto willen we niet. Car2Go’s moeten zoveel mogelijk worden gebruikt."

Verder zal Dubbelman ijveren om het Duitse mobiliteitsconcept Moovel naar Nederland te krijgen. Gebruikers kunnen via een app op de smartphone de ideale route van A naar B bepalen. Het systeem combineert bus- en treinverbindingen, carpoolmogelijkheden en beschikbare auto’s van Car2go. Moovel is momenteel operationeel in Stuttgart en Berlijn. Wanneer het eventueel in Nederland zal gaan werken, kan Dubbelman nog niet zeggen.