Hiermee is Hyundai de eerste fabrikant die de (volledig schone) brandstofcelauto commercieel inzet. De afkorting staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. De waterstofwagen is gebaseerd op de crossover Hyundai ix35.

De eerste exemplaren zijn bedoeld voor early adopters, zoals innovatieve bedrijven, ministeries en gemeenten. Hyundai kan dit jaar driehonderd auto’s afleveren en het jaar daarop zevenhonderd. Vanaf 2015 worden duizend eenheden per maand geproduceerd. Dan staan de auto’s met een brandstofcel ook in de Hyundai-showrooms.

Eok Jo Kim, vice-chairman an Hyundai Motor Company spreekt van "de milieuvriendelijkste auto op de markt." Hij laat zien "dat brandstofceltechnologie voor dagelijks gebruik geen droom meer is, maar realiteit." Hans Kwaad, directeur van Hyundai-importeur Greenib Car: "Hyundai gelooft in auto’s met een brandstofcel. De emissie is slechts waterdamp. Een ander belangrijk voordeel is dat de ix35 FCEV een actieradius heeft van bijna zeshonderd kilometer en dat de tank binnen een paar minuten is te vullen."

Kwaad beseft dat de lancering ambitieus is. "We hebben nog een lange weg te gaan, maar het begin is er. Ook weten we dat de infrastructuur voor tankstations niet goed is. Er is behoefte aan een langjarig fiscaal kader. Zonder auto’s geen waterstoftankstations en andersom hetzelfde."

Het aantal waterstoftankstations in Nederland groeit. In Amsterdam en Arnhem zijn al tankstations, evenals bij waterstofleveranciers in Rotterdam en Apeldoorn. Publieke stations in Rotterdam, Helmond, Utrecht en Capelle aan den IJssel zijn in ontwikkeling. Verder zijn er innovatieve bedrijven die kleine mobiele tankstations gaan aanbieden, die met behulp van zonne- of windenergie via elektrolyse waterstof opwekken.