Leasetarieven kleine benzineauto’s rijzen pan uit

Nadat veel leasemaatschappijen vorig jaar al fors duurder werden met hun tarieven voor de allerkleinste auto’s (A- en B-segment) is er in het eerste kwartaal van dit jaar vooral sprake van een uitzonderlijke prijsverhoging in het A-segment. De prijzen in vrijwel alle overige klassen noteerden daarentegen slechts bescheiden mutaties.

Dit blijkt uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door Aumacon. Het algemene leaseprijsindexcijfer voor personenauto’s staat in het eerste kwartaal van 2013 nu op 102,9 punten. Sinds ijkjaar 2010 (waarvoor de leasetarieven op 100 zijn gesteld) zijn de leaseprijzen van de verschillende modelsegmenten stevig uiteen gaan lopen. Zo staat het A-segment in Q1-2013 op een index van 113,5 punten, terwijl bijvoorbeeld het E-segment (met 100,4 punten) nog nauwelijks van z’n plaats is gekomen. De prijstoename in het B-, C- en SUV-segment bereikte in diezelfde tijd waarden tussen 102 en 103 punten, het MPV-segment (105 punten) zit daar boven, het D-segment (met 101,6 punten) juist iets onder.  

Dieselauto’s en auto’s met alternatieve aandrijving (EV/hybrid’s) veranderden de afgelopen drie jaren nauwelijks in leaseprijs, de index daarvoor in Q1-2013 staat achtereenvolgens op 100,2 punten en 98,9 punten. Benzineauto’s (waaronder veel A-segmentauto’s) werden in diezelfde tijd bijna zes procent duurder in de lease.

De leaseprijsontwikkeling in de bestelautosector is daarmee vergeleken veel gelijkmatiger; zowel lichte als zware bestelauto’s klimmen keurig een procentje per jaar en staan nu beide tegen de 104 punten aan. Leasetarieven voor vrachtauto’s kwam de afgelopen jaren nauwelijks van hun plaats en staat nu op een index van 99,7 punten.

Meer cijfers

Prijsindex operationele autolease

 

(nieuwe contracten, excl. brandstof)

 

2010= 100

   

 

 

Q1-2013

Q1-2012

 

autolease, totaal

102,8

101,1

 

 

 

 

 

personenauto’s

102,9

101,0

 

 

 

 

 

A-segment

113,5

105,1

 

B-segment

102,3

99,2

 

C-segment

102,1

102,1

 

D-segment

101,6

99,2

 

E-segment

100,4

99,9

 

MPV-segment

105,0

102,0

 

SUV-segment

102,5

101,7

 

 

 

 

 

diesel

100,2

99,9

 

benzine

105,7

101,9

 

alternatieve brandstof

98,9

101,0

 

 

 

 

 

bestelauto’s

103,5

102,4

 

bestelauto’s – licht

103,8

102,5

 

bestelauto’s – zwaar

103,4

102,3

 

 

 

 

 

vrachtauto’s

99,7

100,2

 

     

 

Bron: CBS; bewerking: AUMACON

 
         

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Leasetarieven kleine benzineauto’s rijzen pan uit - Automobielmanagement.nl

Leasetarieven kleine benzineauto’s rijzen pan uit

Nadat veel leasemaatschappijen vorig jaar al fors duurder werden met hun tarieven voor de allerkleinste auto’s (A- en B-segment) is er in het eerste kwartaal van dit jaar vooral sprake van een uitzonderlijke prijsverhoging in het A-segment. De prijzen in vrijwel alle overige klassen noteerden daarentegen slechts bescheiden mutaties.

Dit blijkt uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door Aumacon. Het algemene leaseprijsindexcijfer voor personenauto’s staat in het eerste kwartaal van 2013 nu op 102,9 punten. Sinds ijkjaar 2010 (waarvoor de leasetarieven op 100 zijn gesteld) zijn de leaseprijzen van de verschillende modelsegmenten stevig uiteen gaan lopen. Zo staat het A-segment in Q1-2013 op een index van 113,5 punten, terwijl bijvoorbeeld het E-segment (met 100,4 punten) nog nauwelijks van z’n plaats is gekomen. De prijstoename in het B-, C- en SUV-segment bereikte in diezelfde tijd waarden tussen 102 en 103 punten, het MPV-segment (105 punten) zit daar boven, het D-segment (met 101,6 punten) juist iets onder.  

Dieselauto’s en auto’s met alternatieve aandrijving (EV/hybrid’s) veranderden de afgelopen drie jaren nauwelijks in leaseprijs, de index daarvoor in Q1-2013 staat achtereenvolgens op 100,2 punten en 98,9 punten. Benzineauto’s (waaronder veel A-segmentauto’s) werden in diezelfde tijd bijna zes procent duurder in de lease.

De leaseprijsontwikkeling in de bestelautosector is daarmee vergeleken veel gelijkmatiger; zowel lichte als zware bestelauto’s klimmen keurig een procentje per jaar en staan nu beide tegen de 104 punten aan. Leasetarieven voor vrachtauto’s kwam de afgelopen jaren nauwelijks van hun plaats en staat nu op een index van 99,7 punten.

Meer cijfers

Prijsindex operationele autolease

 

(nieuwe contracten, excl. brandstof)

 

2010= 100

   

 

 

Q1-2013

Q1-2012

 

autolease, totaal

102,8

101,1

 

 

 

 

 

personenauto’s

102,9

101,0

 

 

 

 

 

A-segment

113,5

105,1

 

B-segment

102,3

99,2

 

C-segment

102,1

102,1

 

D-segment

101,6

99,2

 

E-segment

100,4

99,9

 

MPV-segment

105,0

102,0

 

SUV-segment

102,5

101,7

 

 

 

 

 

diesel

100,2

99,9

 

benzine

105,7

101,9

 

alternatieve brandstof

98,9

101,0

 

 

 

 

 

bestelauto’s

103,5

102,4

 

bestelauto’s – licht

103,8

102,5

 

bestelauto’s – zwaar

103,4

102,3

 

 

 

 

 

vrachtauto’s

99,7

100,2

 

     

 

Bron: CBS; bewerking: AUMACON

 
         

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding