De wagenparkbeheerder als ‘linking pin’ tussen de medewerkers met een auto van de zaak en aanbieders van diensten rond automobiliteit. "Omdat je met verschillende partijen en belangen te maken hebt, kan dit behoorlijk complex zijn’, aldus Fleetselect-medewerker Brundel.

De accountmanager merkt in zijn dagelijkse praktijk dat er veel behoefte bestaat onder zowel wagenparkbeheerders als HRM-ers en administratief medewerkers om de onderhandelingspositie met leveranciers te verbeteren. Tijdens de training is daar dan ook veel aandacht voor. "De rekenmachines liggen prominent op tafel. Maar we beginnen met basis leasecalculaties. Deze calculaties zijn op componentniveau en geeft een prima doorkijk naar de samenstelling van je leasetarief. Vervolgens kunnen we ook met hercalculaties aan de slag. Dan wordt het pas echt leuk", aldus Brundel. Fleetmanagers zijn in eerste instantie vooral gebaat bij inzicht. Dat is volgens Brundel de essentie. "Inzicht hebben in bijvoorbeeld de huidige leasetarieven. Inzicht hebben in de gemaakte afspraken met leveranciers en hen daarop aanspreken als dat nodig is. En natuurlijk inzicht hebben in de eigen autoregeling en het beleid, zijn die wel marktconform?"

Bron: ALW