Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door AUMACON. Voor de reden hoeft niet ver gezocht te worden: tot en met juni 2012 golden aantrekkelijke fiscale regels voor de leaserijder, vanaf juli zakte de leasemarkt toentertijd dan ook hard terug. Geen wonder dus dat de H1-cijfers voor dit jaar een weinig florissant beeld vertonen in vergelijking met 2012. In januari werden zelfs bijna 49 procent minder nieuwe leaseauto’s afgeleverd, in februari gevolgd door een min van 36 procent en maart zakte de leasemarkt nog eens met bijna 29 procent. Na het vier maanden staat het aantal nieuwe leaseauto’s dit jaar nog maar op 30.621 stuks, tegenover 48.166 stuks in de eerste vier maanden van vorig jaar, een daling van ruim 36 procent.

Voor vrijwel alle merken betekent deze marktvraagdaling dan ook weinig goeds. Topmerk Volkswagen (al jaren het belangrijkste leasemerk in ons land) zag haar afzet dit jaar (in de eerste vier maanden) met maar liefst 50,2 procent onderuit gaan. Ook Peugeot (4de in het merkenlijstje van de leaserijders) valt hard terug: -42,9 procent. Verder doen dit jaar ook Audi (-38,0%) en Opel (-55,9%) het slecht bij de leaserijders. Des te opvallender is de opmars van Renault. In maart pakte het merk weer de koppositie van het modellenrijtje. Opmerkelijk, want na de zegetocht van de (14%-) Megane Estate in 2012 leek er even geen opvolger te zijn die voldeed aan de nieuwe (strengere) normen per januari 2013. Maar dat was buiten de waard gerekend, met wat aanpassingen slaagde Renault er alsnog in om toch in business te blijven. Ford volgt op gepaste afstand met de Focus Wagon, een rechtstreeks alternatief voor de Megane.

Meer leasecijfers op http://www.aumacon.nl/  

 

leasemodellen

 

 

 

 

april 2013

1

Renault

Megane estate

859

2

Ford

Focus wagon

570

3

Volkswagen

Up!

311

4

Volkswagen

Golf

278

5

Volvo

V40

191

6

Opel

Corsa

147

7

Audi

A3 sportback

139

7

Fiat

Punto

139

7

Renault

Clio

139

10

BMW

3-serie touring

133

       
 

Bron: VWE; bewerking: AUMACON