Vroeger ging het er overzichtelijk aan toe in de leasewereld: men zocht een auto uit, reed er drie tot vier jaar in en leverde hem weer in. Vervolgens werd het kilometrage vastgesteld en dat was het dan. Maar de veranderende arbeidsmarkt vereist ook meer flexibiliteit in de leasecontracten. "We gaan absoluut richting contracten voor onbepaalde tijd en een onbepaald kilometrage", denkt Jeff Bolders, algemeen directeur bij leasemaatschappij Arval.

Wisselwagen

"Dit bieden we nu al aan met ons autodeelconcept, de Wisselwagen. Die kan ingezet worden wanneer er behoefte aan is. Dit soort constructies zullen de langlopende contracten steeds meer gaan vervangen." Naast de flexibilisering in contracten zal er ook een flexibilisering in mobiliteit gaan plaatsvinden, denkt Bolders. "Er komen meer vormen naast elkaar. Een goede verslaglegging is daarbij erg belangrijk en daarvoor zijn weer goede tools vereist. Daar ligt een taak voor de leasemaatschappijen." Ook de leaserijder zelf is aan het veranderen. Waar de leaseauto altijd een grote rol als statussymbool vervulde, hebben ze bij Arval in de afgelopen jaren een tweede groep leaserijders zien ontstaan die hun keuze vooral vanuit een rationeel standpunt maken. "De emotie wordt bij de autokeuze minder belangrijk, het gaat vooral om de essentiële zaken", zegt Bolders. "Imago speelt een minder grote rol dan voorheen, de auto is voor deze groep vooral een gebruiksvoorwerp."

Aparte registratie

De veranderende vraag naar leaseauto’s vraagt volgens Bolders ook een heel andere marktbenadering. "Je moet als leasemaatschappij tegenwoordig alles kunnen aanbieden. Er komt steeds meer vraag naar flexibele leasevormen." Hij ziet voorlopig nog een bescheiden rol weggelegd voor mobiliteitsbudgetten. "Het management daarvan zal bepalen of die een succes worden", aldus Bolders. "Het moet geen rompslomp worden, anders kom je weer in een situatie zoals bij de kilometervergoeding." Volgens hem dient er een aparte registratie te komen voor de drie soorten autoritten: zakelijk, woon/werk en privé. "Het moet meer inzichtelijk worden gemaakt", zo stelt hij. "Want je kunt je afvragen of het wel redelijk is om iemand die af en toe de auto privé gebruikt hetzelfde bedrag te laten betalen als iemand die drie keer per jaar heen en weer rijdt naar Spanje." Naar de mening van Bolders is het een logische stap dat de registratie van ritten in de auto zelf gaat plaatsvinden met behulp van een elektronisch registratiesysteem. Daarnaast denkt hij dat er meer toezicht en bijsturing moet komen op het rijgedrag van de berijders. "Het is een gevoelige kwestie, want medewerkers voelen zich al snel bespied op dit vlak", zegt Bolders. "Maar het is nu eenmaal een feit dat medewerkers de grote variabele in het geheel zijn." Volgens hem dient er een gedragsverandering te komen op dit punt. "Laten we wel zijn, een meerverbruik van één liter op honderd kilometer líjkt niet veel, maar het kan zomaar vijftig euro per maand schelen. Is het eigenlijk wel fair om daar de werkgever altijd maar voor te laten opdraaien?"  (AJC)