De tijden veranderen snel, ook in de leasebranche. "Als je vroeger een auto zakelijke leaste, was de opvatting dat je hem eigenlijk niet kon betalen", steekt Maarten Bruinsma, directeur en mede-eigenaar van Autolease Midden Nederland, van wal. "En particulieren waren er al helemaal niet mee bezig." Dat is nu wel anders, want particuliere lease maakt een snelle groei mee. "Wij zijn er in 2007 mee begonnen, met ons label SmiLease. En dat begint nu zijn vruchten af te werpen", aldus Bruinsma. "Het is een open en eerlijk product, je komt als particulier niet voor verrassingen te staan. Die zekerheid is juist nu erg belangrijk."

Bruinsma denkt dat Autolease Midden Nederland als middelgrote leasemaatschappij met circa drieduizend contracten een ‘comfortabele grootte’ heeft om succesvol te kunnen opereren in de huidige markt. "We hebben als groot voordeel dat we universeel en bankonafhankelijk zijn", zo zegt hij. "Het gebeurt steeds vaker dat het mkb voor leasing kiest nu financieren via de bank steeds lastiger wordt", zegt Bruinsma.

Vraag naar kortlopende contracten

Bij Autolease Midden Nederland signaleren ze ook de trend van kortere, flexibelere leasecontracten. "Zakelijke verhuur en shortlease zijn sterk in opkomst", weet Bruinsma. "Bij ons vallen er al meer dan driehonderd auto’s in die categorie. Er zijn bedrijven die niet meer willen vastzitten aan een langlopend leasecontract. Er is tegenwoordig nu eenmaal meer behoefte aan flexibiliteit op de arbeidsmarkt, men gaat minder uit van een leasecontract voor vier jaar." De kortlopende arbeidscontracten die nu vaak worden afgesloten met nieuwe werknemers zorgen ervoor dat bedrijven ook gebruik willen maken van shortlease voor de bijbehorende auto. "De markt vraagt steeds meer flexibiliteit en gaat toe naar complete mobiliteitspakketten", zo denkt Bruinsma. "Hierop zal een leasemaatschappij moeten inspringen. Deze pakketten spelen nu nog niet echt een rol, maar dat gaat zeker komen." Bruinsma ziet de rol van de auto daarbij ook veranderen. "Die gaat van bezit naar gebruik", zegt hij. "De auto is niet langer een heilige koe." Volgens Bruinsma krijgen we in de toekomst meer te maken met de mobiliteitskaart. "Betalen naar gebruik heeft de toekomst. Gelukkig hebben we daar al ruime ervaring mee."

Particulier wil vaste kostenpost

Deze verschuiving van bezit naar gebruik vindt ook plaats in de particuliere sector. Mensen kijken rationeler naar de auto dan voorheen." Zo is de kwaliteit van de dienstverlening die wordt verleend door de leasemaatschappij tegenwoordig een grote bepalende factor. "Er wordt steeds meer gebudgetteerd, ook particulieren willen dat hun auto een vaste kostenpost is", zegt Bruinsma. "Daar spelen we op in door een compleet dienstenpakket aan te bieden, dat bijvoorbeeld ook vervangend vervoer, alarmservice en winterbanden omvat. Zo weet men van tevoren precies wat een auto per maand kost." (AJC)