LeasePlan: bedrijven zijn continu op zoek naar kostenbesparing

Jarenlang werden de kosten van het wagenpark min of meer als een gegeven beschouwd, maar de laatste tijd grijpen wagenparkbeheerders elke mogelijkheid aan om geld te besparen. Daarnaast signaleert LeasePlan ook meer bereidheid bij berijders om hun steentje daaraan bij te dragen.

Als je vroeger als wagenparkbeheerder onderwerpen als het rij- en tankgedrag van werknemers durfde aan te stippen, werd dat al snel afgedaan als gezeur. Maar nood breekt wet: door de economische crisis zijn ook de berijders gaan inzien dat er minder geld kan worden uitgegeven. Bij LeasePlan zien ze dat fleetmanagers continu op zoek zijn naar mogelijkheden tot besparen. "Zo zijn ze kritischer geworden in het toewijzen van auto’s en sturen ze het tankgedrag van de berijders bij", weet Erik Staat, marketingdirecteur bij LeasePlan. "Daarbij ligt voor leasemaatschappijen een taak om te signaleren en te informeren. Wij hebben systemen opgezet die het mogelijk maken om via internet of mobiele telefoon te kijken hoe vaak er goedkoop wordt getankt bij een onbemande pomp. Doen berijders dat steevast niet, wordt zichtbaar gemaakt dat ze onder het gemiddelde zitten." Daarnaast biedt LeasePlan samen met Esso zakelijke rijders vier cent korting op de prijs die op de pomp staat, waar men ook tankt, bemand of onbemand, langs de snelweg of van de snelweg af. Dat is uniek in de markt. Staat: "Beheerders van grote wagenparken krijgen altijd wel korting, maar die geldt op de adviesprijs." Volgens hem kan het erg lonend zijn als berijders in plaats van langs de snelweg bij een onbemande pomp tanken. "Dat scheelt zo dertien of veertien cent, dat is zomaar twee- tot driehonderd euro per auto per jaar", aldus Staat.

Drempelvrees weg

Ook in het mkb heeft men de weg naar autoleasing gevonden, zo signaleert LeasePlan. "Dat komt omdat ze meer investeringsruimte en werkkapitaal willen vrijhouden", legt Staat uit. "Bovendien kunnen wij een auto net zo scherp aanbieden als dat je hem zelf zou kopen." Volgens Staat beseffen mkb’ers net als particulieren vaak niet goed wat de werkelijke kosten van een auto zijn, waardoor het maandbedrag voor een leaseauto al snel als hoog wordt ervaren. "De aanschaf doet even pijn, maar daarna verliest men de kosten al gauw uit het oog. De kosten van onderhoud en afschrijving worden vaak te laag ingeschat. Het ontbreekt wat dat betreft aan bewustwording." Ook denken veel mkb’ers dat leasing vooral voor grotere organisaties een optie is. "Maar nu wordt het steeds laagdrempeliger, doordat je nu zelf vanaf de bank online een auto kunt bestellen", aldus Staat. "De drempelvrees is weggenomen."

Particulieren

LeasePlan richt zijn pijlen nog niet op particuliere lease, die volgens Staat nog kleinschalig is. "Ook bij particulieren ontbreekt het vaak aan inzicht in de kosten, wat het lastig maakt om de tarieven voor een leaseauto inzichtelijk te maken. Daarom richten we ons nu eerst op mkb’ers en zzp’ers, daarna kunnen we de stap maken naar de particuliere lease." Wel populair bij LeasePlan is het leasen van occasions. "Omdat we helaas in een tijd leven waarin menig bedrijf het niet redt, komen er regelmatig goede leaseauto’s terug", zegt Staat. "Die bieden we tegen een scherp tarief weer aan, waarbij we werken met kortlopende contracten tot maximaal twee jaar. Dat valt met name bij kleinere organisaties erg in de smaak." Een andere trend die LeasePlan ziet, is de wens om alle zaken met betrekking tot de leaseauto op elk gewenst moment te regelen. Staat: "Daarom bieden we nu onder andere de LeasePlan App aan, waarmee 24/7 bijvoorbeeld onderhoudsbeurten ingepland kunnen worden, boetes worden betaald en schade worden gemeld. We leven in een nieuwe economie waar self service een steeds prominentere rol gaat spelen. Men wil niet meer afhankelijk zijn van openingstijden."(AJC)

 

LeasePlan: bedrijven zijn continu op zoek naar kostenbesparing - Automobielmanagement.nl

LeasePlan: bedrijven zijn continu op zoek naar kostenbesparing

Jarenlang werden de kosten van het wagenpark min of meer als een gegeven beschouwd, maar de laatste tijd grijpen wagenparkbeheerders elke mogelijkheid aan om geld te besparen. Daarnaast signaleert LeasePlan ook meer bereidheid bij berijders om hun steentje daaraan bij te dragen.

Als je vroeger als wagenparkbeheerder onderwerpen als het rij- en tankgedrag van werknemers durfde aan te stippen, werd dat al snel afgedaan als gezeur. Maar nood breekt wet: door de economische crisis zijn ook de berijders gaan inzien dat er minder geld kan worden uitgegeven. Bij LeasePlan zien ze dat fleetmanagers continu op zoek zijn naar mogelijkheden tot besparen. "Zo zijn ze kritischer geworden in het toewijzen van auto’s en sturen ze het tankgedrag van de berijders bij", weet Erik Staat, marketingdirecteur bij LeasePlan. "Daarbij ligt voor leasemaatschappijen een taak om te signaleren en te informeren. Wij hebben systemen opgezet die het mogelijk maken om via internet of mobiele telefoon te kijken hoe vaak er goedkoop wordt getankt bij een onbemande pomp. Doen berijders dat steevast niet, wordt zichtbaar gemaakt dat ze onder het gemiddelde zitten." Daarnaast biedt LeasePlan samen met Esso zakelijke rijders vier cent korting op de prijs die op de pomp staat, waar men ook tankt, bemand of onbemand, langs de snelweg of van de snelweg af. Dat is uniek in de markt. Staat: "Beheerders van grote wagenparken krijgen altijd wel korting, maar die geldt op de adviesprijs." Volgens hem kan het erg lonend zijn als berijders in plaats van langs de snelweg bij een onbemande pomp tanken. "Dat scheelt zo dertien of veertien cent, dat is zomaar twee- tot driehonderd euro per auto per jaar", aldus Staat.

Drempelvrees weg

Ook in het mkb heeft men de weg naar autoleasing gevonden, zo signaleert LeasePlan. "Dat komt omdat ze meer investeringsruimte en werkkapitaal willen vrijhouden", legt Staat uit. "Bovendien kunnen wij een auto net zo scherp aanbieden als dat je hem zelf zou kopen." Volgens Staat beseffen mkb’ers net als particulieren vaak niet goed wat de werkelijke kosten van een auto zijn, waardoor het maandbedrag voor een leaseauto al snel als hoog wordt ervaren. "De aanschaf doet even pijn, maar daarna verliest men de kosten al gauw uit het oog. De kosten van onderhoud en afschrijving worden vaak te laag ingeschat. Het ontbreekt wat dat betreft aan bewustwording." Ook denken veel mkb’ers dat leasing vooral voor grotere organisaties een optie is. "Maar nu wordt het steeds laagdrempeliger, doordat je nu zelf vanaf de bank online een auto kunt bestellen", aldus Staat. "De drempelvrees is weggenomen."

Particulieren

LeasePlan richt zijn pijlen nog niet op particuliere lease, die volgens Staat nog kleinschalig is. "Ook bij particulieren ontbreekt het vaak aan inzicht in de kosten, wat het lastig maakt om de tarieven voor een leaseauto inzichtelijk te maken. Daarom richten we ons nu eerst op mkb’ers en zzp’ers, daarna kunnen we de stap maken naar de particuliere lease." Wel populair bij LeasePlan is het leasen van occasions. "Omdat we helaas in een tijd leven waarin menig bedrijf het niet redt, komen er regelmatig goede leaseauto’s terug", zegt Staat. "Die bieden we tegen een scherp tarief weer aan, waarbij we werken met kortlopende contracten tot maximaal twee jaar. Dat valt met name bij kleinere organisaties erg in de smaak." Een andere trend die LeasePlan ziet, is de wens om alle zaken met betrekking tot de leaseauto op elk gewenst moment te regelen. Staat: "Daarom bieden we nu onder andere de LeasePlan App aan, waarmee 24/7 bijvoorbeeld onderhoudsbeurten ingepland kunnen worden, boetes worden betaald en schade worden gemeld. We leven in een nieuwe economie waar self service een steeds prominentere rol gaat spelen. Men wil niet meer afhankelijk zijn van openingstijden."(AJC)