Zuiniger rijden bijvoorbeeld bespaart de werkgever jaarlijks al snel zeshonderd euro per auto. Dat en meer blijkt uit de jaarlijkse Europese ‘CVO Fleet Barometer’.

Is voor 25 procent van de kleine bedrijven de aanschafprijs het belangrijkste criterium, bij de grote bedrijven (meer dan honderd medewerkers) is dat slechts tien procent. Ook geeft deze categorie  aan behoefte te hebben aan advies van leasemaatschappijen om de kosten in de hand te houden tijdens de economische crisis. Overigens heeft de Nederlandse markt als geheel wel een bredere scope dan de Europese markt, waar bij de autokeuze nog sterker gelet wordt op de aanschafprijs en minder op de totale kosten.

Leasemaatschappij Arval is oprichter van het CVO, maar oefent geen invloed uit op de resultaten. Algemeen directeur Jeff Bolders roept kleinere bedrijven op de autokeuze breder te trekken en met hun leasemaatschappij(en) om tafel te gaan. De kostenbesparingen zouden voor het oprapen liggen. "Grote bedrijven hebben vaak een fleetmanager in dienst. Die is zich bewust van de totale kosten van het wagenpark en verwacht hier actief advies over van leasemaatschappijen. Kleine bedrijven onderhandelen meer en focussen bijvoorbeeld bij leaseauto’s op een maandelijkse tien of twintig  euro korting op de leaseprijs. Het terugdringen van het brandstofverbruik, waarmee berijders al gauw zeshonderd euro per jaar per auto kunnen besparen, nemen ze niet in overweging", aldus Bolders.

Bron: Autoleasewereld.