Dat meldt de leasemaatschappij op basis van analyse van de vijfhonderd (semi-)elektrische auto’s in haar vloot – plug-in hybrides, range extender vehicles en de full electric vehicles.

Het belangrijkste laadmoment is tussen 17.00 en 18.00 uur. De gemiddelde laadtijd bij een regulier laadpunt bedraagt 8 uur en 40 minuten, snelladers zijn gemiddeld met 36 minuten weer vertrokken bij het station. Thuis staat een leaseauto gemiddeld 13 uur aan de lader.

De gemiddelde kosten voor een laadtransactie bij een snellaadpunt zijn € 7,57 tegenover € 1,95 voor een laadtransactie thuis. Op publieke locaties is de gemiddelde prijs met € 1,49 het laagst, dit komt doordat het gebruik van de laadinfrastructuur eerder gratis werd aangeboden op diverse locaties, om elektrisch rijden te bevorderen.

Uit de cijfers van de leasemaatschappij blijkt duidelijk dat het thuisladen achter loopt ten opzichte van publiek laden. De reden is dat slechts een relatief klein deel van de leaserijders beschikt over een eigen oprit of garage. Hierdoor zijn ze aangewezen op publieke laadpunten, die inmiddels niet meer toereikend zijn voor het groeiend aantal elektrische auto’s. "Om elektrisch rijden te blijven stimuleren en toegankelijk te houden voor langere tijd, is uitbreiding van het netwerk van publieke laadpunten van essentieel belang", vindt algemeen directeur ALD Automotive Carel Bal.