Kaalslag per 1 januari in 14% bijtellingscategorie

Vanaf 1 januari vallen meer dan vijftig modellen en 277 uitvoeringen uit de goedkopere bijtelling als de CO2-normen worden aangescherpt.

Vooral in de 14% bijtellingscategorie vallen de klappen. Het aantal modellen in deze categorie wordt bijna gehalveerd. De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) spreekt van een kaalslag.

Per 1 januari 2014 zijn er voor berijders die een lage bijtelling willen precies 52 modellen minder waarop de keuze kan vallen, heeft VAVDZ berekend. In de populaire 14% categorie wordt de keuze bijna gehalveerd. Er zijn 37 modellen minder te kiezen en er blijven er maar 43 over. Deze 43 zijn overwegend kleine auto’s, dus doorgaans niet geschikt voor veelvuldig zakelijk gebruik.

VAVDZ vindt dat de aanscherping van de CO2-normen te vaak en met te grote stappen gebeurt. Een gemiddelde berijder zoekt één keer in de vier jaar een andere auto uit. Op dit moment worden de normen voor de derde keer binnen twee jaar aangescherpt, terwijl veel berijders nog geen mogelijkheid hebben gehad om te switchen naar een zuinige auto.

Bekijk hier welke modellen straks 20% bijtelling hebben in plaats van 14%

Bekijk hier welke modellen straks 25% bijtelling hebben in plaats van 20%

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kaalslag per 1 januari in 14% bijtellingscategorie - Automobielmanagement.nl

Kaalslag per 1 januari in 14% bijtellingscategorie

Vanaf 1 januari vallen meer dan vijftig modellen en 277 uitvoeringen uit de goedkopere bijtelling als de CO2-normen worden aangescherpt.

Vooral in de 14% bijtellingscategorie vallen de klappen. Het aantal modellen in deze categorie wordt bijna gehalveerd. De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) spreekt van een kaalslag.

Per 1 januari 2014 zijn er voor berijders die een lage bijtelling willen precies 52 modellen minder waarop de keuze kan vallen, heeft VAVDZ berekend. In de populaire 14% categorie wordt de keuze bijna gehalveerd. Er zijn 37 modellen minder te kiezen en er blijven er maar 43 over. Deze 43 zijn overwegend kleine auto’s, dus doorgaans niet geschikt voor veelvuldig zakelijk gebruik.

VAVDZ vindt dat de aanscherping van de CO2-normen te vaak en met te grote stappen gebeurt. Een gemiddelde berijder zoekt één keer in de vier jaar een andere auto uit. Op dit moment worden de normen voor de derde keer binnen twee jaar aangescherpt, terwijl veel berijders nog geen mogelijkheid hebben gehad om te switchen naar een zuinige auto.

Bekijk hier welke modellen straks 20% bijtelling hebben in plaats van 14%

Bekijk hier welke modellen straks 25% bijtelling hebben in plaats van 20%

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding